Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

GS måste sluta köra med uråldriga vagnar

Bristen på moderna fordon är även en tillgänglighetsfråga. För en del resenärer är det omöjligt att åka med spårvagnarna från 1960- och 70-talen, skriver Johan Kanmert.Foto: VICTOR ABRAHAMSSON
Johan Kanmert Skyddsombud Göteborgs spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion trafikFoto: PRIVAT

Otroligt nog körs det år 2020 med spårvagnar i Göteborg som byggdes på 1960- och 70-talen. Det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Det är ofattbart att linjerna fortfarande trafikeras med så pass gamla fordon, skriver Kommunals skyddsombud Johan Kanmert.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Göteborgs Spårvägar har en av Västeuropas äldsta spårvagnsflottor. Otroligt nog körs det år 2020 med spårvagnar som byggdes på 1960- och 1970-talen. Vagnarna är från en tid när kraven på spårvagnar var helt annorlunda än i dag. Exempelvis var klimatanläggningar nästan inte uppfunna. 

 

Dessutom har det hänt mycket med arbetsmiljölagstiftningen sedan dessa spårvagnar byggdes. Reglerna för fordonsklimat som återfinns övergripande i Arbetsmiljölag 1977:1160, samt mer specifikt i AFS 2009:2, om arbetsplatsens utformning samt i Arbetsmiljöverkets fördjupning angående fordonsklimat följs inte. Det är inte ens i närheten av att de följs. Resultatet av det är att spårvagnsförarna har en mer eller mindre odräglig arbetsmiljö när det är kallt eller varmt väder.

 

Det är ingen tvekan om att det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem och en säkerhetsrisk att spårvagnsförare får utföra säkerhetstjänst i upp till fem timmar i sträck i växthusvarma eller kylskåpskalla spårvagnar. En stor del av den uråldriga spårvagnsflottan i Göteborg saknar helt och hållet luftkonditionering och ytterligare en stor del av denna flotta har icke fungerande klimatanläggningar där varken kyla eller värme fungerar. Otroligt nog körs trafiken vidare utan någon förbättrande åtgärd i sikte. Trots utdömande av vite från Arbetsmiljöverket för fyra år sedan är det business as usual.

 

Om målet att Göteborg ska bli topp 5 bland världens spårvagnsstäder till mitten av 2020-talet ska kunna bli verklighet, måste veteranspårvagnarna som används i reguljär trafik av Göteborgs Spårvägar moderniseras till dels rådande arbetsmiljölagstiftning, dels de krav på komfort resenärer har på 2020-talet. Det är helt enkelt ofattbart att linjerna fortfarande trafikeras med så pass gamla fordon som är fallet. Den som ens skulle våga sig på att föreslå att använda 40-50 år gamla bussar i kollektivtrafiken skulle aldrig tas på allvar.

 

Bristen på moderna fordon är även en tillgänglighetsfråga. För en del resenärer är det omöjligt att åka med spårvagnarna från 1960- och 70-talen. En person i rullstol eller permobil kommer omöjligen uppför trapporna, en barnvagn är svår att manövrera in och en rullator ännu svårare. Många av spårvagnarna är helt enkelt inte tillgängliga för alla. 

 

Att det finns fungerande klimatanläggning i alla utrymmen på alla spårvagnar faller inom ramen för arbetsmiljölagstiftningen, då det varje dag förekommer hundratals passresor där spårvagnsförare är passagerare på arbetstid i samband med sina tjänster. Det finns även andra exempel på när spårvagnsförare utför arbete utanför hytten, vid trafikdagar för nyutbildade förare, instruktörer som åker med vid utbildning eller repetitioner samt vid exempelvis återställande av nödbroms, assistans vid utläggande av manuell ramp eller backning.

 

Att alla fordon i spårvagnsflottan ska ha fungerande klimatanläggning för att leva upp till lagstiftningen borde vara en självklarhet. Så har det inte blivit efter decennier av katastrofala affärer av Göteborgs Spårvägar. Att förarna ska få betala priset med urusel arbetsmiljö är helt oacceptabelt. Frågan är om dagens urgamla spårvagnsflotta i Göteborg överhuvudtaget klarar 2020-talets krav på flexibilitet, användarvänlighet och grundläggande acceptabel arbetsmiljö.

 

Johan Kanmert

Skyddsombud Göteborgs spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion trafik