Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gräv inte ner pengarna i gammal teknik och lera

I stället för att lägga så mycket fokus på ett stollegarage, bör Göteborgs politiker fokusera på alla hem och parkeringar de redan förvaltar över, skriver Fredrik Olsson och Jakob Hammarbäck.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Fredrik Olsson, konsult inom fastighets- och organisationsutveckling.Foto: PRESSBILD
Jakob Hammarbäck, affärsutvecklare på elbilspoolen Move About.Foto: PRESSBILD

Gammal teknik är en dyr lösning. 840 miljoner kronor till det underjordiska kajgaraget vid Skeppsbron i centrala Göteborg är ett genomstolligt förslag. Nu är det hög tid att satsa på mobilitetstjänster som underlättar vardagspusslet utan behov eller krav på egen bil, skriver Fredrik Olsson och Jakob Hammarbäck.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. 840 miljoner kronor till det underjordiska kajgaraget vid Skeppsbron i centrala Göteborg är ett genomstolligt förslag. Särskilt när Göteborgs stad har över 100 000 hyresgäster som redan i dag betalar för grannens parkering via sin bostadshyra. Om Göteborgs politiker i stället väljer att investera ett par hundra miljoner kronor i sina nuvarande hyresgäster så vore det en vinst för hela Göteborg och inga fler garage skulle behöva byggas. 

Vi arbetar med att ta fram en mobilitetsstrategi för Sveriges Allmännytta och deras cirka 800 000 bostäder och parkeringsplatser. Vi vet att redan existerande bostäder blir dyrare när parkeringar subventioneras via bostadshyrorna. Subventionerna och den undermåliga styrningen av det befintliga parkeringsbeståndet dödar marknaden för bilpooler, cykelpooler, hemleveranser och annan mobilitet som kan nyttjas även av dem som inte äger egen bil. Vi är också av den bestämda uppfattningen att om man satsar på de redan befintliga hyresgästerna och ger dem bättre alternativ än bara parkeringsplatser så kan man frigöra tillräckligt med parkeringsyta för att inte behöva bygga några nya parkeringar i våra större städer.

När det byggs nya bostäder i Göteborg finns möjligheten att erbjuda bilpool, cykelpool och moderna mobilitetstjänster för att slippa bygga onödigt många nya och dyra parkeringsplatser. Det här synsättet saknas tyvärr på de 70 000 bostäder som politiken redan ansvarar för och där finns det i stället omodernt många parkeringsplatser per bostad. Tyvärr vet heller ingen exakt hur mycket av parkeringskostnaderna som hamnar på bostadshyrorna. Detta innebär att under åtminstone 50 år så har tiotusentals göteborgare betalat en okänd summa för grannens parkering. Och trots att alla vet att investeringar i annan mobilitet frigör parkeringar använts det väldigt sällan för att åstadkomma skillnad i det befintliga bostadsbeståndet. Vi vill därför uppmuntra Göteborgs politiker att använda samma synsätt på alla bostäder och parkeringar, gamla som nya och investera ett par hundra miljoner för att befintliga hyresgäster ska få bättre alternativ. 

Med bara 200 miljoner i investering så skulle Göteborg till exempel kunna strösslas med 4 500 elbilar i pool. Kollektivtrafiken och elfordonspool skulle kunna bli den bas som hjälper alla 70 000 hushåll inom Göteborgs allmännytta att ställa om till en ekonomisk och ekologisk mobilitet. En sådan bilpool skulle också bli Skandinaviens största batterilager på hjul där alla fordon är sammanlänkade för att avhjälpa elnätets kapacitetsbrist. När staden ska bebyggas med fler bostäder och arbetsplatser blir mobilitet som tjänst det mest kraftfulla verktyget för att frigöra ytor i staden.

När det byggs nya bostäder förhåller sig politiker, bygg- och fastighetsbranschen till hur parkeringar som enda mobilitetsalternativ motverkar miljö- och klimatmålen. Alla vet att nya parkeringar gör de nya bostäderna dyrare. Men de saknar engagemang och kunskap kring alla befintliga parkeringar och varför de gör miljontals bostäder dyrare. Det här är ett ointresse som faktiskt gör alla Göteborg stads befintliga parkeringsanläggningar mer eller mindre stolliga. I stället för att lägga så mycket fokus på ett stollegarage under älven i centrala Göteborg, så bör Göteborgs politiker fokusera på alla hem och parkeringar de redan förvaltar över. 

Nu är det hög tid att satsa på mobilitetstjänster som underlättar vardagspusslet utan behov eller krav på egen bil. Den privatägda bilen är det dyraste, smutsigaste och mest utrymmeskrävande transportmedel vi har. Gräv inte ner pengarna i gammal teknik och lera. 

 

Fredrik Olsson

Konsult inom fastighets- och organisationsutveckling

 

Jakob Hammarbäck

Affärsutvecklare på elbilspoolen Move About