Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Göteborg måste ha en färdtjänst att lita på

Det är rimligt att färdtjänstresenärer betalar som alla andra kollektivtrafikresenärer men då ska de också få samma för pengarna, skriver Denise Cresso (FI) och Stina Svensson (FI).
Foto: SHUTTERSTOCK
Denise Cresso (FI), funktionsrättspolitisk talesperson.
Foto: PRESSBILD
Stina Svensson (FI), gruppledare i Göteborg.
Foto: PRESSBILD

Äldre och personer med funktionsnedsättningar i Göteborg blir allt mer isolerade i sina egna hem då antalet färdtjänstresor blir färre och kostnaden ökar. Alla personer i vår stad ska kunna förflytta sig över staden och leva ett aktivt liv, skriver Denise Cresso och Stina Svensson i Feministiskt initiativ.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det är inte enbart covid-19 som ökar människors isolering i Göteborg. För de som är beroende av färdtjänst, både äldre och personer med funktionsnedsättningar innebär neddragningen av antalet resor och den ständiga ökningen av kostnaden att allt fler blir isolerade i sina hem.

Det är rimligt att färdtjänstresenärer betalar som alla andra kollektivtrafikresenärer men då ska de också få samma för pengarna. Så är det inte i dag, efter en rad neddragningar på färdtjänst från högerstyret i Göteborg. Varken pris eller villkor följer varandra mellan kollektivtrafik och färdtjänst.

De som betalar för ett månadskort inom färdtjänsten tilldelas resor på årsbasis, vilket exempelvis kan innebära att du bara får resa knappt två tur- och returresor i veckan. Om du inte har månadskort, kostar varje resa extra. Tänk dig om ditt månadskort i kollektivtrafiken bara gällde för två resor i veckan, hur begränsad skulle du bli i ditt liv då?

Detta vill vi i Feministiskt initiativ och den samlade rödgrönrosa oppositionen ändra på. I den rödgrönrosa budgeten för 2021 redovisar vi en satsning på 17 miljoner för att ge fler fria resor i färdtjänsten.

Vi vill återställa de 7 miljoner som alliansen sparat in på färdtjänstresenärer och tillför också extra medel. Satsningen innebär fler fria resor. Det är inte rimligt att bara ha 2 resor i veckan. Det är för lite. Det blir ofta bara en resa per vecka, för i dag sparar de med färdtjänst sina resor så att de ska kunna åka ut på sommaren och träffa släkt på jul. För om resorna tar slut får de stanna hemma.

Det finns även en diskriminering mot de som inte kan hantera smartphones och datorer då de inte kan beställa sina resor när de vill. På grund av besparingar stänger telefonbeställningen klockan 23. För den gruppen blir det inga spontana resor efter klockan 23, inte ens på helgen. Det går inte stanna kvar på en fest tills alla går hem utan en måste planera sitt resande innan. Det finns också många berättelser om otrygghet, då det inte går att komma ifrån en dålig stämning, eller till och med en uppkommen våldssituation, om den sker efter klockan 23 för att det inte går att ringa färdtjänsten.

Även regionen och Västtrafik har ett stort ansvar för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna resa säkert. En anledning att välja färdtjänst är för att kollektivtrafiken inte har säkrat vare sig utrop i vagnen eller utanför. För en synskadad person ger det en otrygg resa, att inte kunna veta vilken vagn man är på eller vilken hållplats som kommer. Det är även svårt att hålla fysiskt avstånd i corona-tider när du inte ser.

Som många noterat pågår mycket vägarbeten och byggnationer i Göteborg. Det innebär ändringar i turer och sträckor i kollektivtrafiken, där funktionsperspektivet inte finns med. Det innebär en ökad otrygghet, om du inte ens kan hitta till den hållplats du vill komma till, eller förstå vilken linje som går vart. Högermajoriteten i trafiknämnden lägger inte till pengar för detta utan sparar i stället in.

Slutligen noterar Feministiskt initiativ att alliansen, Demokraterna och Socialdemokraterna i sina respektive budgetar precis som förra året vill skära ned på stadens arbete mot så kallat Enkelt Avhjälpta Hinder, som exempelvis höga trösklar och trottoarkanter som gör det svårt för rullstolsburna, tröga dörrar utan dörröppnare med mera. Det här arbetet är viktigt inte bara för gruppen med funktionsnedsättningar, utan också för Göteborgs alla äldre. Att dra ner på detta arbete är inte acceptabelt. Åtgärderna i arbetet med Enkelt Avhjälpta Hinder ligger efter schemat, mycket på grund av att alliansen pausade det i ett halvår efter att ha felbudgeterat 2019. Vi rödgrönrosa budgeterar för den fulla summan på 25 miljoner för arbetet till det är genomfört.

För oss i Feministiskt initiativ är valet solklart. Alla personer i vår stad ska kunna förflytta sig över staden och leva ett aktivt liv. Färdtjänstresenärer ska inte betala för Göteborgs trafikomställningar, inte med minskat antal resor, inte med hur långt det går att resa och inte med sämre service.

Ett Göteborg som är lika för alla. Det kräver en färdtjänst att lita på!


Denise Cresso (FI)

Funktionsrättspolitisk talesperson


Stina Svensson (FI)

Gruppledare i Göteborg