Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Göteborg frisurfar inte

Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Foto: HENRIK JANSSON/GT

Göteborgs Stad har, på flera olika fronter, en viktig del i de positiva näringslivstrenderna, skriver Ann-Sofie Hermansson (S) i en replik till Jonas Ransgård (M) och Anders Sundberg (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Näringslivet i Göteborg går fantastiskt bra. Tillväxten är hög. Exporten växer. Besöksnäringen blomstrar. Arbetslösheten sjunker. Trots det försöker Moderaterna i Göteborg kritisera näringslivsklimatet och Göteborgs Stads agerande på GT Debatt. För att skrapa ihop något slags argumentation ser de till att både snedvrida och glömma viktig information. Det är tråkigt. 


LÄS MER: GT DEBATT: Högkonjunkturen döljer det rödgröna haveriet


Sanningen är den att staden, på flera olika fronter, har en viktig del i de positiva näringslivstrenderna. Framför allt är det samverkan som är grejen. Samspelet mellan näringslivet, akademin och staden är en avgörande nyckel till både tidigare och framtida framgångar.


Om M-herrarna fördjupar sig i BRG:s konjunkturrapport finner de att näringslivet i Göteborgsregionen har en väldigt gedigen långsiktig trend. Utvecklingen sedan 2009/10 har varit unikt stark i både ett svenskt och europeiskt perspektiv. Det går – och har gått – bättre här än på andra ställen. Det är alltså inte så att Göteborg nu surfar på någon annans högkonjunktur. Tvärtom har den göteborgska ekonomin varit ledande i att driva fram det utmärkta konjunkturläget.


En av flera pusselbitar i detta är att Göteborgs Stads service till näringslivet kontinuerligt har förbättrats. I den så kallade Insikts-mätningen, där företagen själva värderar vilken service de fått, har NKI (Nöjd-Kund-Index) stigit från 63 till 69 under perioden 2010–2017. Det är ett bra steg i rätt riktning. I jämförelse med denna mätning är Svenskt Näringslivs attitydfokuserade undersökning en tunn lättviktare.


En annan pusselbit är det operativa samarbetet mellan näringslivet, akademin och staden. Styrkan i detta är en konkurrensfördel som gör att Göteborg sticker ut i världen. I den dynamiska näringslivsstrukturen av science parks (Lindholmen, Johanneberg, Sahlgrenska), företagslotsar, entreprenörskvarteret YESBOX, Business Centers (Angered, Biskopsgården), entreprenörsmiljöer (Brewhouse, Saltet på Ringön etc), ”Testbädd Göteborg”, strategiska näringslivsdialogen, näringslivsstrategiska programmet och mycket annat – som understödjer både små och stora företag – har staden en aktiv och viktig roll.


För alla som gör en seriös analys, och i den inkluderar helheten, är det uppenbart att framtiden för det göteborgska näringslivet är ljus. Till det bidrar även det faktum att Göteborgs Stad fungerar som en alltmer effektiv och värdeskapande motpart. Här finns ingen anledning att svartmåla eller tveka. Målet i det nya näringslivsstrategiska programmet är att skapa 120 000 nya jobb i Göteborgsregionen till 2035. Det är ett bra mål. Och det ligger definitivt inom räckhåll.


Ann-Sofie Hermansson (S)

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg