Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ge tullen resurser för att klara sitt nya uppdrag

Alldeles för länge har det varit alldeles för enkelt för ligor att stjäla och föra ut båtmotorer från Sverige, skriver Christopher Sjöblom och Göran Södergren.
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Christopher Sjöblom Ansvarig Marin vid Yamaha Motors Scandinavia.
Foto: PRESSBILD
Göran Södergren Produktchef båtförsäkring Svedea
Foto: AKE GUNNARSSON

Under hösten biföll riksdagen flera motioner som gav regeringen i uppdrag att se över tullens befogenheter och förutsättningar. Lagändringen måste utformas så att det blir enkelt för Tullverkets personal att agera vid misstänkta stölder, skriver Christopher Sjöblom vid Yamaha och Göran Södergren vid Svedea.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en liten hamn i Västsverige ligger ett tiotal båtar. Under en sommarnatt kommer en båt med en internationell stöldliga förbi den lilla hamnen, svänger in, skruvar bort ett par motorer från hamnens båtar och tar med sig dem på sin egen båt. Tidigt på morgonen blir tjuvarna stoppade av tullen strax innan de ska gå på färjan som ska ta dem vidare i Europa. Tullpersonalen misstänker att motorerna kan vara stulna, så de tillkallar polis. Men tjuvarna vet att tullen inte kan hålla dem tills polis är på plats och därför har de kommit till terminalen precis innan färjan ska gå. Mycket riktigt hinner inte polisen ta sig till terminalen i tid och tjuvarna åker lugnt i väg på färjan med de stulna motorerna i sitt bagage. 

Detta är bara ett av många exempel, som tyvärr är alldeles för vanligt. Det visar på de luckor i lagstiftningen som under många års tid gjort det alldeles för enkelt att föra ut stöldgods ur landet. Och det är luckor som behöver stängas, för utförseln av stulna båtmotorer är ett stort problem. Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet anmäldes 2 270 stölder av båtmotorer under 2019. Det här är ett reellt problem som drabbar en stor del av Sveriges båtägare. 

Frågan kring utförseln av stöldgods har debatterats under flera år, och såväl företag som intresseorganisationer och beslutsfattare har varit eniga: Tullverket måste ges utökade befogenheter. Men det är först nu något ser ut att hända. 

Under hösten biföll riksdagen flera motioner som gav regeringen i uppdrag att se över tullens befogenheter och förutsättningar. Den 16 oktober kunde vi glädjas åt att det nu äntligen verkar se ut att hända något. Regeringen skickade då ut ett nytt lagförslag på remiss, som skulle ge Tullverket de befogenheter de behöver. Med det nya förslaget skulle de få rätt att ingripa vid misstanke om alla typer av brott, även där myndigheten inte har befogenheter att utreda brottet. Det skulle innebära att tullen får rätt att hålla fast personer som de misstänker är på väg att föra ut stöldgods tills polis kommer på plats. Lagen, som i sådana fall kommer träda i kraft 1 juli 2021, skulle vara en enorm seger för alla båtägare i Sverige. 

Som aktörer som möter svenska båtägare varje dag är det här en fråga som vi på Yamaha och Svedea, ihop med vår samarbetspartner Securmark, tar på största allvar. Alldeles för länge har det varit alldeles för enkelt för ligor att stjäla och föra ut båtmotorer från Sverige. Det måste få ett stopp och nu vill vi ge en vänlig men fast påminnelse till regeringen att det här är en fråga som inte får hamna mellan stolarna. 

Under 2020 har stölderna minskat med 30 procent vilket tros bero på de stängda gränserna på grund av pandemin. Nu finns alltså ett guldläge att fortsätta denna minskning av stölder, men då måste vi ändra förutsättningarna för att bekämpa denna brottslighet. Vi uppmanar regeringen att se till att den här lagen faktiskt kommer på plats, eftersom både riksdag och hela båtbranschen står bakom frågan.

I Svedeas årliga undersökning bland båtägare, båtlivsundersökningen, uppgav 99,55 procent av de svarande att de var positiva till förändringen i tullens mandat. Det är också av största vikt att regeringen ger Tullverket rätt förutsättningar och resurser att faktiskt utföra denna ändring. Tullverket har tidigare flaggat för att regelverket redan nu är snårigt och risken finns att det med en ny lagändring blir desto snårigare. Här är det enormt viktigt att lagändringen utformas på ett sätt som gör det enkelt för Tullverkets personal att agera vid misstänkta stölder. 

Om lagförslaget går igenom skulle det ta bort en enorm stress för alla båtägare vid Sveriges alla sjöar och hav. Vi hoppas att remissrundan ger goda förslag på hur denna lag kan utformas och att regeringen framför allt ser till att det skjuts till ordentliga resurser. Det behövs för att lagen faktiskt ska kunna implementeras och tullen ska arbeta effektivt med sina nya befogenheter. Det förtjänar Sveriges båtägare.


Christopher Sjöblom

Ansvarig Marin vid Yamaha Motors Scandinavia


Göran Södergren

Produktchef båtförsäkring Svedea