Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fria fantasier att Västlänken kan stoppas

Anders Högström, liberal debattör. Foto: PRIVAT
Västlänken är ett statligt projekt som ska lösa upp järnvägsproppen Göteborgs Centralstation, skriver Anders Högström. Foto: ARKIV

Västlänksmotståndarna har insett att politiken inte kan stoppa Västlänken, skriver den liberala debattören Anders Högström.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Det finns en del högljudda grupper samt småpartier som hoppas att överklaganden av alla de juridiska processerna som hör till Västlänksprojektet ska leda till att det återigen blir en politisk fråga i valet. Och i förlängningen innebära att Västlänken kan stoppas, menar de. Hur är det med den saken?

För det första är det inte troligt att de juridiska processerna flyttar bort byggstarten till september, men om så skulle vara fallet; kan Västlänken fortfarande stoppas politiskt?

 

Svaret är nej. Låt mig förklara varför.

 

Ett första villkor är att de lokala partierna skulle få majoritet i fullmäktige. Det innebär att Kommunistiska Partiet, Sverigedemokraterna, Vägvalet och det nya partiet Demokraterna tillsammans skulle få mer än 50 procent av rösterna i valet. Sedan skulle de komma överens. Vem tror på det?

 

Ett drömscenario för överklagandegruppen är att Martin Wannholts Demokraterna tillsammans med Vägvalet skulle få över 50 procent av rösterna. Då skulle Martin Wannholt kunna sägas bli diktator i Göteborg.

 

Men inte ens det skulle räcka för att man politiskt skulle kunna stoppa Västlänken. Det finns ett avtal om Västsvenska paketet som tecknades 2010 och som skulle behöva rivas upp. Martin Wannholt & C:o skulle alltså övertyga staten, grannkommunerna, Västra Götalandsregionen och region Halland om att ta bort Västlänken ur avtalet. Självklart skulle svaret från de andra parterna bli ett kraftigt nej. Västlänken är ett statligt projekt som ska lösa upp järnvägsproppen Göteborgs Centralstation. Västlänken är nödvändig för att utöka järnvägstrafiken till och från Göteborg, till exempel en ny järnväg Göteborg-Borås.

 

Miljöpartisten Henrik Munck anklagade nyligen i en serie debattartiklar hela Göteborgs politiska etablissemang för att inte jobba mer för utbyggd järnväg, men han förbisåg att Västlänken är navet som möjliggör utbyggnaden. En logisk kullerbytta av Munck.

 

Men har inte Göteborgs stad makten att stoppa Västlänken på egen hand? Nej, i praktiken inte alls. Det sägs att kommunen har planmonopol, men så är inte fallet i infrastruktur av nationell karaktär. Om en kommun trilskas kan staten uppdra åt länsstyrelsen att ta över kommunens roll i planarbetet för just ett sådant projekt. Det kallas planföreläggande.

 

Det har aldrig behövt användas. Ingen kommun har varit så dum att de försökt gå emot staten när de vet att de inte kan vinna. Däremot har staten hotat med planföreläggande ett antal gånger, till exempel när det gäller Citybanan, Förbifarten och Slussen i Stockholm. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att komma vidare.

 

Skona Göteborgs företrädare Carina Bulić har förstått att politiken i Göteborg inte kan stoppa Västlänken. Hon tror att det bara är juridiken som kan stoppa projektet. (Föreläsning hos Västsvenska Folkinitiativet 30 oktober 2016). Därför gäller det att överklaga till ”the bitter end”.

 

Sanningen är att Skona Göteborg och de andra inte har fått rätt i någonting hittills i processen trots att miljoner bränts på ”Sveriges bästa miljöjurister” och otroligt många timmar lagts ned av ideella krafter. Miljonerna till miljöjuristerna har samlats in bland sympatisörer, många av dem pensionärer, och nu pågår en ny vända för att dra in ytterligare pengar till nya överklaganden.

 

Men vad skulle hända om juridiken av någon outgrundlig anledning stoppar Västlänken, åtminstone i den form projektet nu har?

 

Ja, då skulle en våt filt läggas över Göteborg. Alla de önskade järnvägsprojekten från norr, nordost, ost och syd skulle läggas i malpåse. Sverigeförhandlingen (bostäder, kollektivtrafik, cykelbanor mm)  skulle upphöra att gälla, drömmen om höghastighetståg skulle bara omfatta Stockholm-Malmö, Landvetter flygplats skulle inte kunna utvecklas som tänkt. Ja, sammantaget skulle Göteborgs just nu positiva framtidsutsikter bli betydligt sämre.

 

Ett omtag med en ny lösning på järnvägsproppen i Göteborg skulle ta minst tio år att ta fram (om staten ens är intresserad) och de andra tidigare alternativen har ju redan förkastats en gång för att de var sämre än Västlänken.

 

Så, då skulle verkligen Västlänksmotståndarna kunna jubla och vi andra säga: ”Thanks for nothing”.

 

Anders Högström

Liberal debattör, tidigare ledamot i kommunstyrelsen samt ordförande för dåvarande Folkpartiet i Lilla Edet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!