Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Försäkringskassan värnar bilstödet

Ulrika Wahlberg, områdeschef Försäkringskassan.Foto: PRESSBILD

Försäkringskassan kommer även fortsättningsvis bygga sina bedömningar på lagstiftning och har inget annat intresse än att de som har rätt till anpassning ska få det, skriver Ulrika Wahlberg vid myndigheten i en replik till flera förbund inom funktionshinderrörelsen.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en debattartikel på GT Debatt nyligen, signerad ordföranden för förbunden DHR, Personskadeförbundet RTP, Neuro och RBU riktas kritik mot Försäkringskassan. Frågan gäller ett avtal för utredning av anpassningsbehov i bilstödsärenden.

 

Vi har full förståelse för att frågan är viktig för många. Möjligheten att få sitt fordon anpassat ger, precis som artikelförfattarna skriver, människor med funktionsnedsättning hjälp att delta i samhällslivet, röra sig fritt och leva ett mer självständigt liv. Just därför tycker vi det är viktigt att förtydliga vad som hänt och vad som händer nu.

 

Avtalet med Mobilitetscenter i Göteborg löper ut i mitten av juni och Försäkringskassan har valt att inte förlänga det. Den här sortens avtal utvärderas alltid efter att de löper ut och det är i sig inget märkligt att man väljer att inte förlänga det. Artikelförfattarna ger uttryck för att Trafikverket inte skulle kunna leverera på samma nivå som Mobilitetscenter, men enligt vår mening finns inte stöd för dessa påståenden.

 

Att skälet till att Försäkringskassan beslutat att inte förnya avtalet med Mobilitetscenter skulle bero på en strävan efter låga kostnader är direkt felaktig, och att individen inte fortsättningsvis skulle få en oberoende utprovning är en spekulation som vi menar saknar grund. Försäkringskassan och Trafikverkets samarbete har förbättrats och vi har hög tillit till att Trafikverket levererar de utredningar vi efterfrågar.

 

Försäkringskassan kommer även fortsättningsvis bygga sina bedömningar på lagstiftning och har inget annat intresse än att de som har rätt till anpassning ska få det.

 

Den proposition som hänvisas till är dessutom resultatet av att bland andra Försäkringskassan påpekade att färre riskerade att få detta stöd. Försäkringskassan lämnade fyra förslag på åtgärder för att öka möjligheten för personer med funktionsnedsättning att ta del av bilstödet, vilka regeringen hörsammade och den 10 juni beslutade riksdagen att ändra lagen enligt regeringens förslag. Att vi skulle agera ”stick i stäv” med propositionen faller på sin egen orimlighet. 

 

Även vi på Försäkringskassan värnar den förmån och möjlighet som bilstödet är. Någon annan agenda än att detta ska fungera så bra som möjligt finns inte.

 

Ulrika Wahlberg

Områdeschef Försäkringskassan