Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fler poliser är inte alltid det enda som ger hopp

Samordnade medborgarkontor i Göteborg blir ett kraftigt verktyg för att bryta segregation och öka livskvalitén, skriver liberalerna Björn Jedvert och Robert Hannah. På bilden: Biskopsgården i Göteborg.Foto: DANIEL OLSSON
Björn Jedvert (L), ordförande Konsument- och Medborgarservice.Foto: PRESSBILD
Robert Hannah (L), riksdagsledamot Göteborg och integrationspolitisk talesperson.Foto: MAGNUS FRÖDERBERG

Trygghet, utbildning och demokratiska värderingar är grundläggande för att känna tillit till samhället och ha framtidshopp. Liberalerna är tydliga med att vi inte ska ha några utsatta områden till 2030, skriver Björn Jedvert och Robert Hannah.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Medborgarkontoren har inte fått den uppmärksamhet som de förtjänar i arbetet med att hjälpa och stärka invånarna, demokratisera och bekämpa segregation. Det behövs kraftfulla åtgärder för att förbättra situationen och nu ser Liberalerna och alliansen till att systemet med medborgarkontor styrs upp och att rollen förstärks. 

Det tidigare rödgröna styret i Göteborg har inte direkt överöst kontoren med resurser eller styrning. I brist på välutvecklade medborgarkontor vänder sig i dag många människor till biblioteken. Men de har inte ansvar eller resurser för sådana frågor. Göteborg har fyra lokala medborgarkontor förlagda till Angered, Bergsjön, Backa och Biskopsgården. De hör samman med den stadsdelsnämnd de för närvarande tillhör. Det ändras vid årsskiftet då ansvaret för dem övergår till nämnden för Konsument- och Medborgarservice.

Liberalerna är tydliga med att vi inte ska ha några utsatta områden till 2030. Inom Göteborgs stad finns det tre utsatta områden och sex särskilt utsatta områden; invånarna i åtta av dessa nio områden kommer att ha ett medborgarkontor i sin närhet. Kontoren har en stor betydelse, men verksamheten har varierat något dem emellan. Samordningen av verksamheten gör att Liberalerna och alliansen bättre kan använda kontoren till att hjälpa medborgarna. Vi tänker se till att stärka medborgarkontoret på flera sätt:

Bättre rådgivning. Coronakrisen betyder tyvärr att fler kommer att behöva hjälp med skuldrådgivning, men det kommer vi att klara av. Behovet av kvalificerad konsumentrådgivning ökar också i tider med större internationell näthandel och en ökande delningsekonomi. Framgent kommer den samlade kraften med ett centralt styre av alla medborgarkontor innebära att konsument-, budget- och skuldrådgivning blir mer tillgängligt lokalt. Frågor som dessa vill man gärna diskutera vid personliga möten och att få hjälp med att till exempel söka skuldsanering kan betyda oerhört mycket.  

Tydligare demokratiarbete. Demokratistärkande arbete med ett ökat valdeltagande, rådslag och medborgardialoger kommer också kunna ske med hjälp av kontoren. Socialdemokraterna känner här en oro. I yttrande till kommunstyrelsen i Göteborg skrivs: ”När allt mer av demokratiutvecklingen i staden blir till uppgift för välutbildade tjänstepersoner med särskilda specialistkunskaper innebär det att de folkvaldas uppdrag urholkas.” Men det är ju för att kontakterna med politiker skall öka som nämnden utökas. Enkelt samband som tycks gått S förbi. Erfarenheterna från arbetet med att öka valdeltagandet i några utsatta stadsdelar är goda. SMS som påminnelse till förstagångsväljare var en av åtgärderna. Inget revolutionerande, men resultatet blev att fler röstade. Liberalerna vill fortsätta arbetet så att fler utnyttjar sin rätt att rösta. Detta i tillägg till den grundläggande samhällsvägledning som ges kring utbildning, förskola, socialtjänst och arbetsmarknad och där medborgarna möter just välutbildade tjänstepersoner.

Bekämpa utanförskapet. Stärkta och samordnade medborgarkontor blir framför allt ett kraftigt verktyg för att bryta segregation och öka livskvalitén. Kontoret i Biskopsgården var, till exempel, redan i mars ute och informerade om covid-19 via sina kontakter med lokala föreningar och nätverk. Dessutom fanns invånarguider på de lokala torgen. Smittspridningen i Biskopsgården har varit lägre än i andra jämförbara stadsdelar i Sverige och troligtvis har kontorets insatser bidragit här. Ett gott exempel på proaktivt arbete.

Väl fungerande medborgarkontor är en del i arbetet med att uppnå Liberalerna Göteborgs mål om att inga områden skall klassas som utsatta 2030. Trygghet, utbildning och demokratiska värderingar är grundläggande för att känna tillit till samhället och ha framtidshopp. Fler poliser är inte alltid det enda som ger hopp, utan även exempelvis medborgarkontor som engagerar människor som vill vara med och påverka utvecklingen i sina stadsdelar är viktiga. Med stärkta medborgarkontor kommer vi få stärkta medborgare och ett mer kraftfullt arbete för att hålla ihop vår stad.

 

Björn Jedvert (L)

Ordförande Konsument- och Medborgarservice i Göteborg

 

Robert Hannah (L)

Riksdagsledamot Göteborg och integrationspolitisk talesperson