Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En ny arena kan locka gyllene tider till Göteborg

Elton John och andra konsertupplevelser i Scandinavium är en framgångsfaktor för Göteborg. Men nu är det dags att blicka mot framtiden, skriver flera evenemangsdebattörer.Foto: HENRIK JANSSON/GT
Sara Lake, Vd Clarion Hotel Post Scandinavia Hotel.Foto: CARINA GRAN
Jessica Rivle, hotelldirektör Radisson BLU Scandinavia Hotel.Foto: PRESSBILD
Johan Trouvé, Vd Västsvenska Handelskammaren.Foto: Västsvenska Handelskammaren / Pressbild
Carina Gustavsson, Vd Aspenäs Herrgård AB.Foto: WICHMAN BENDTSEN
Elisabeth Thomson, hotell- och restaurangdirektör Svenska Mässan Gothia Towers AB.Foto: ANNA HULT / PRESSBILD

Besöksnäringen skapar många arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter för människor i Göteborg. Staden måste få upp farten i arenafrågan, skriver flera debattörer aktiva inom destinations- och evenemangsbranschen i Göteborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Elton John, Sabaton och Håkan Hellström. Gothenburg Horse Show, handbolls-EM och SM-finaler i hockey. Listan över upplevelser i Scandinavium kan lätt göras längre. Och upplevelser som dessa är också framgångsfaktorer för Göteborg, de bidrar alla till att göra staden attraktiv att bo i och att besöka. Scandinavium har varit en fantastisk värd i snart 50 år, men nu har tiden hunnit i fatt och byggnadens glansdagar är över. Den politiska diskussionen har pågått länge men det är hög tid att skrida till verket och ge Göteborg en ny arena. Ett dragplåster för Göteborg och en plats redo att bjuda morgondagens invånare och besökare på nya oförglömliga upplevelser. 

 

Besöksnäringen skapar många arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter för människor i Göteborg. Särskilt viktigt är det också att många unga erbjuds arbete, i branschen finns som bekant många av instegsjobben. Men för att våra verksamheter ska utvecklas krävs det att Göteborg fortsätter vara en attraktiv stad. I det konceptet ingår i allra högsta grad en modern och effektiv arena som kan stå värd för nya mästerskap, artister, musikaler, event och spännande matcher. För det finns sällan något attraktivt med gamla uttjänta arenor, Colosseum undantaget.  

 

Arenafrågan är en angelägenhet för hela näringslivet, inte enbart för oss inom besöksnäringen. Västsvenska Handelskammaren har frågat medlemsföretag i alla branscher om behovet av en attraktiv stad där de verkar. Svaret vi fick var överväldigande, mer än 80 procent menade att den stad de verkar i måste vara det. Främst för att behålla och attrahera ny kompetens men också för att kunna vara konkurrenskraftiga och utvecklas. Växande företag är avgörande för en stad och region som vill fortsätta växa.  

 

En arena behöver dessutom ligga centralt för att vara lockande både för besökare och för arrangörer. Arenan ska vara en viktig beståndsdel av Göteborgs stadsutveckling och dessutom förstärka den. Dagens teknik erbjuder många möjligheter till upplevelser i hemmet och ska en arena klara den konkurrensen behöver den vara lättillgänglig för så många som möjligt. Därtill behöver den ligga i nära anslutning till stora kollektivtrafiknoder. Inte minst för att locka hit besökare från andra delar av landet. 

 

Redan för sju år sedan konstaterade kommunstyrelsen i Göteborg att Scandinavium behövde ersättas och att en ny arena skulle utredas. Precis som med många andra frågor i Göteborg går det på tok för långsamt att komma till skott. Den utdragna processen kostar också onödigt stora resurser. Staden måste få upp farten i planeringen. 

 

Arenor kostar stora pengar men kommunen äger marken och genom att utnyttja den för att bygga bostäder kan arenabygget finansieras. Dessa bostäder kan integrera arenaområdet med staden och ta bort onödiga barriärer. Dessutom råder det stor bostadsbrist i Göteborg så det är ett välkommet tillskott även av det skälet. 

 

Vi tror också det är bra att involvera näringslivet i utbygganden av arenaområdet. Allt från byggbolag och arkitekter till de som ska nyttja arenorna och vet vad som efterfrågas i dag och i framtiden. Helt enkelt dra nytta av kompetensen som finns i företagen, då kan de också dela på risken med kommunen. 

 

Nu krävs politisk handlingskraft och förmåga till mod men samtidigt kompromissvilja så att Göteborg även i fortsättningen kan vara en destination för nya fantastiska evenemang. Gyllene Tider spelade aldrig i Scandinavium, men med en modern arena går evenemangstaden Göteborg gyllene tider till mötes. 

 

Sara Lake, Vd Clarion Hotel Post 

Jessica Rivle, Hotelldirektör Radisson BLU Scandinavia Hotel 

Johan Trouvé, Vd Västsvenska Handelskammaren 

Carina Gustavsson, Vd Aspenäs Herrgård AB 

Elisabeth Thomson, Hotell- och restaurangdirektör Svenska Mässan Gothia Towers AB