Johan Trouvé, VD för Västsvenska Handelskammaren. Foto: VASTSVENSKA HANDELSKAMMAREN
Johan Trouvé, VD för Västsvenska Handelskammaren. Foto: VASTSVENSKA HANDELSKAMMAREN

Dags att släppa sargen, Vägvalet

Publicerad

Västsverige behöver bättre infrastruktur, skriver Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé i en replik på Vägvalets debattartikel.

Näringslivet är beroende av bra vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser. Det borde Vägvalet förstå. Att som Vägvalet arbeta för färre investeringar till Göteborg och Västsverige är ett dåligt alternativ, inte bara för Handelskammarens medlemmar utan för alla som bor och verkar här. Att tro att Västsverige hade fått mer infrastrukturinvesteringar utan trängselskatt är om något att inte förstå hur statliga investeringar fungerar.

 

Jag vill komma med tre enkla förtydliganden. För det första så klagade jag inte på regeringens diss av Västsverige utan Trafikverkets. För det andra så har södra Sverige där höghastighetsbanan ska byggas lika hög eller högre befolkningstäthet än Frankrike. För det tredje så är sträckan Borås-Göteborg en del av höghastighetsjärnvägen, inte ett separat objekt, vilket Vägvalet skriver.

 

Däremot stämmer det att vi arbetar för ett flertal investeringar i Västsverige, men inte för att vi är en kravmaskin utan för att behoven är enorma. 

 

Det senaste decenniet har vi varit aktiva för bland annat E20 genom Skaraborg, E6 genom Bohuslän, E45 mellan Göteborg och Trollhättan, samt för den nyöppnade järnvägsbron över älven. Vi krävde en ny ”Tingstadstunnel” under Göta älv, som nu byggs. Hur stor vår roll har varit i dessa framgångar får vår växande medlemsskara avgöra, men de hade inte varit på plats om inte vi tillsammans med andra framfört behoven av och nyttan med dem.

 

I Trafikverkets nya 12-årsplan för nationell infrastruktur ingår inga satsningar på järnvägen Göteborg-Borås, på Bohusbanan eller till muddringen av Nordens viktigaste hamn. Alltför lite satsas på att lösa kapacitetsbristen på Västra stambanan. Vi räknar inte med att alla satsningarna blir verklighet direkt, men några borde rimligen byggas i närtid.

 

Att vi ska vi nöja oss med en enkelspårig järnväg från 1800-talet på sträckan Göteborg-Borås ter sig absurt, när Stockholm-Uppsala fick dubbelspår 1908 och nu föreslås få fyrspår. 

 

Att man i Stockholm inte inser att Göteborgs hamn är avgörande för hela landets export och import är beklagligt. Vi erkänner att vi, och andra företrädare, misslyckats med att tydligt förklara det för staten. Det visar behovet av att vi från Västsverige agerar gemensamt och med större kraft.

 

Nu måste vi alla släppa sargen och se framåt. Vi har en enorm utvecklingspotential med ett internationellt framgångsrikt näringsliv. Med rejäla satsningar på stadsbyggnad och infrastruktur kommer Göteborg även fortsättningsvis vara en fantastisk stad med nya jobb och ökad välfärd! 

 

Johan Trouvé

VD för Västsvenska Handelskammaren

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag