Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bråttom med lagad kabel till södra skärgården

På färjan mot Styrsö.Foto: MARIA EKMAN
Marianne Bergman (KD), vice distriktsordförande i Göteborg.Foto: PRESSBILD
Hampus Hagman (KD), riksdagsledamot från Göteborg.Foto: PRESSBILD
Kalle Bäck (KD), ordförande i SDN Västra Göteborg.Foto: DENNIS LINDBOM

Sedan i förra veckan är södra skärgården i Göteborg digitalt avskuret från omvärlden. Människor, verksamheter och näringsliv behöver IT, skriver KD-politikerna Marianne Bergman, Hampus Hagman och Kalle Bäck.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Internet utgör i dag en del av samhällets grundläggande infrastruktur. Det kan verka självklart, men det finns anledning att påminna om. Privatpersoner, företag och myndigheter – alla är beroende av fungerande internet. Tisdagen den 12 februari gick en sjöfiberkabel mellan fastlandet och Göteborgs södra skärgård sönder. Företagens kommunikation, både internt och med kunder, drabbas hårt av detta. Vårdcentralen kommer inte längre åt sina tidsbokningssystem eller journaler. Detsamma gäller hemsjukvården. Cirka 2 000 hushåll saknar tillgång till TV, telefon och internet. Detta får så klart stora konsekvenser för alla i området. 

 

Den trasiga kabeln ägs av Telia som delvis ägs av den svenska staten. Bolagets prognos är att problemen kommer vara åtgärdade den 23 februari, men det är fortfarande oklart. Under minst tio dagar förväntas alltså samhället i skärgården klara sig utan tillgång till internet och telefon. Detta är naturligtvis helt orimligt. Den långsamma hanteringen från det delvis statliga bolaget förtjänar kritik. 

 

En olycka kan hända. Även mer konventionell infrastruktur, som en väg eller järnväg, råkar ibland ut för skador och störningar. Då brukar det sättas in provisoriska lösningar. Det hänvisas till omvägar eller ersättningsbussar. Efter nästan en vecka satte Telia i gång en radiolänk som fungerar som en tillfällig lösning för anslutningen till Stadsnätet. Det gjorde att en del hushåll kunde återfå anslutning. Men långt ifrån alla. Och det tog två dygn för det fartyg som skulle skickas från Kalmar för att laga kabeln att ens komma i väg. 

 

Behovet av fungerande internetkommunikation är särskilt stort i glesbygd och skärgård. Det går inte för alla att med lätthet åka till en annan matbutik när butikerna på öarna inte kan beställa varor. De personer som har störst behov av tillgång till nära primärvård har sannolikt också svårast för att ta sig till en annan vårdcentral, och så vidare. 

 

Företagandet i skärgården är starkt och har en lång tradition. Donsörederierna är på många sätt världsledande, vilket den som till exempel besöker Donsö Shipping Meet märker. Där återspeglas det faktum att rederierna har både kunder och kontor över hela världen. Det är mycket problematiskt att dessa företag nu inte kan känna sig säkra på driftssäkerheten och i stället permanent tvingas flytta servrar till fastlandet.

 

Med alla de fantastiska möjligheter till kommunikation och effektiviseringar som infrastrukturen för internet medfört har vi samtidigt, utan backupsystem och tillräcklig säkerhet i systemet, gjort oss mottagliga för allvarliga störningar i vår tillvaro. Ett fel på en kabel som inte snabbt kan ersättas eller åtgärdas får stora konsekvenser för det dagliga livet för 2 000 hushåll, för näringslivet och för tryggheten. Det finns i regel en hög medvetenhet och god förmåga att stå emot väder, vind och avbrott i områden som löper större risk att skärmas av från viktiga samhällstjänster på grund av sådant som avstånd och väderförhållanden. Detta gäller i allra högsta grad i Göteborgs skärgård. Men i ingen annan del av staden hade ett tio dagars långt avbrott av internet och telefoni tolererats. 

 

Driftssäkerheten i infrastrukturen för internet i sårbara områden, såsom skärgården, måste skärpas. Detta kommer med all sannolikhet bara bli ännu viktigare i framtiden, vilket ställer större krav på hela samhället. Kraven för de aktörer som ansvarar för samhällsbärande infrastruktur, oavsett om det är staten eller Telia, behöver vara tydliga så att kunder – både hushåll och företag – vet vad de kan förvänta sig och ha beredskap för. Kanske är det rimligt att kräva reservsystem när det handlar om områden som är särskilt utsatta vid avbrott som detta? 

 

Låt oss hoppas att det pågående haveriet inte får konsekvenser för människors liv och hälsa. Men låt det också bli en ögonöppnare för vikten av att kunna se och möta skärgårdens särskilda utmaningar och sårbarhet med trygga och pålitliga lösningar. Särlösningar, om så krävs.

 

Marianne Bergman (KD) 

Vice distriktsordförande i Göteborg

 

Hampus Hagman (KD) 

Riksdagsledamot i Göteborg

 

Kalle Bäck (KD)

Ordförande i SDN Västra Göteborg