Anna Karin Wallberg, ordförande för Huvudvärksförbundet. Foto: PRESSBILD
Anna Karin Wallberg, ordförande för Huvudvärksförbundet. Foto: PRESSBILD

Boende i Västsverige förlorare i migränlotteriet

Publicerad

Ansvariga landstingspolitiker i Västra Götalandsregionen måste börja prioritera migränvården, skriver ordföranden för Huvudvärksförbundet Anna Karin Wallberg.

Fler än 217 000 personer i Västra Götalandsregionen är drabbade av migrän i olika former och svårighetsgrad. De flesta kan med stöd och anpassad behandling från primärvården leva ett rimligt fungerande liv. En betydande andel lider dessvärre av så svår migrän eller huvudvärk att de är helt beroende av specialistvård. Det kan handla om kronisk migrän som innebär huvudvärk eller migrän mer än hälften av alla dagar i månaden. Det kan handla om Hortons huvudvärk som kan vara så intensiv att den drabbade själv slår sig i huvudet eller dunkar huvudet i väggen.

 

En bra behandling kan vara skillnaden mellan möjligheten att försörja sig själv eller inte. För dessa människor är vården fortfarande allt annat än jämlik, utan mer att betrakta som ett lotteri. Ett migränlotteri, där chansen till behandling kan skilja sig upp till fem gånger beroende på vilket landsting man bor i. En orättvis migränvård med stockholmare som vinnare och göteborgare och alla andra boende i Västra Götalandsregionen som förlorare. Nu måste stat och landsting agera.

 

Såväl Sveriges regering som landsting har ett uttalat mål om att vård och behandling ska erbjudas på lika villkor till alla oavsett var man bor i landet. Huvudvärksförbundet har genomfört en webenkät bland landets offentliga neurologmottagningar. Det var stora skillnader mellan klinikerna i vilken grad man återremitterar en person med svår migrän tillbaka till primärvården utan åtgärd. En av fem mottagningar svarade att de återremitterar de flesta (50 till 75 procent) av patienterna, medan en av tio svarade att ett fåtal (5 till 10 procent) patienter skickas tillbaka. 

 

Huvudvärksförbundet har dessutom tagit del av en rapport som uppvisar stora skillnader mellan landstingen i vilken grad personer med kronisk migrän får specialistbehandling. Rapporten bygger på analys av data från två av Socialstyrelsens register; Patientregistret och Läkemedelsregistret. Analysen visar att det kan skilja upp till fem gånger mellan två landsting i vilken grad patienter får behandling med en viss form av injektionsbehandling. 

 

Stockholms Läns Landsting och Västmanlands Landsting är de landsting där flest personer med kronisk migrän blev behandlade. Västra Götalandsregionen hamnar på tredje respektive sista plats. 

 

Att bo i fel landsting blir inget annat än en nitlott för många med kronisk migrän. Det går att göra något åt situationen. Regeringen och myndigheter måste reagera. Det har man gjort inom andra stora sjukdomsområden när man funnit geografiska skillnader i klinisk praxis som inte är medicinskt motiverade. 

 

Socialstyrelsen bör snarast ta fram motsvarande riktlinjer för migrän- och huvudvärksdiagnoser. Nationell samverkan för kunskapsstyrning (NSK) inom Sveriges kommuner och Landsting har som uppgift att verka för en jämlik vård genom nationella vårdprogram och kunskapsstöd. NSK bör aktivt stödja de regionala sjukvårdshuvudmännen i utvecklingen av migränvården, vilket med fördel kan integreras i deras kommande initiativ inom långvarig smärta. Det kan bland annat handla om stödjande system för adekvat huvudvärksdiagnostik i primärvården. Huvudvärksförbundets egna undersökningar visar att det i dag kan dröja åtta år för en person att få en migrändiagnos. 

 

Ansvariga landstingspolitiker i Västra Götalandsregionen måste börja prioritera migränvården. Det handlar inte minst om att ge verksamheten resurser till att erbjuda godkända behandlingar. Det kan inte vara rimligt att, som i dag, migrändrabbade tvingas betala ur egen ficka för behandling. En specialiserad huvudvärksenhet måste inrättas i regionen för de tusentals patienter med svår migrän och huvudvärk som i dag saknar vårdgivare med kompetens att hantera dem. I huvudvärksenhetens uppdrag bör även ingå att utgöra kunskapsstöd för primärvården i landstinget, eftersom underdiagnostiken är stor. Det går att göra alla till vinnare i en väl fungerande migrän- och huvudvärksvård, även i Västra Götalandsregionen.

 

Anna Karin Wallberg

Ordförande för Huvudvärksförbundet

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag