Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Billigare kollektivtrafik bättre för klimat och jämställdhet

Billigare kollektivtrafik är en viktig reform för klimatet, jämlikheten och jämställdheten, skriver Karin Pleijel, Daniel Bernmar och Stina Svensson.Foto: AXEL ÖBERG
Karin Pleijel (MP), gruppledare Göteborg.Foto: CATHARINA FYRBERG / PRESSBILD
Daniel Bernmar (V), gruppledare Göteborg.Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN
Stina Svensson (FI), gruppledare Göteborg.Foto: KAJSA SCHEDWIN

Billig, välfungerande och attraktiv kollektivtrafik är en grundförutsättning för att det ska gå bra att resa i Göteborg. Därför vill vi återinföra rabatten i kollektivtrafiken, skriver Karin Pleijel (MP), Daniel Bernmar (V) och Stina Svensson (FI).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nästa vecka avgör kommunfullmäktige vilken budget som ska styra Göteborg 2020. I vår rödgrönrosa budget har vi en satsning för att återinföra rabatten på kollektivtrafikkort i Göteborg. Billigare kollektivtrafik gör att fler lämnar bilen hemma och väljer ett resealternativ som är bättre för klimatet. Dessutom gynnar ett lägre pris de grupper som åker mest kollektivt vilket främst är de med låga löner, som i stor utsträckning är kvinnor. 

 

Billigare kollektivtrafik är alltså en viktig reform för klimatet, jämlikheten och jämställdheten. Vi vill även återinföra det indragna sommarlovskortet, så att alla ungdomar i staden kan resa fritt med kollektivtrafiken i Göteborg även under sommaren.

 

När alliansen tog över styret chockhöjdes priset för månadskortet med 20 procent, genom att rabatten slopades som funnits sedan det rödgrönrosa styret införde den 2007. Höjningen slog igenom i augusti. I och med höjningen blir det samma pris på periodkorten i Göteborg som i resten av Västra Götaland. Exempelvis blir ett 30-dagars periodkort för vuxna i Göteborg 135 kronor dyrare och hamnar på 775 kronor.

 

Om vi ska upprätthålla en nivå inom kärnområdena skola, vård och omsorg måste vi få fram pengar. Då får man prioritera grunduppdraget och det har vi gjort här i vår budget”. Så förklarade Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, beslutet (ETC Göteborg 16/8).

 

Det var hans parti som tillsammans med övriga alliansen drev igenom förändringen. De cirka 140 miljoner kronor som försvann innebär även att månadskorten för ungdomar blev 100 kronor dyrare och att skolkorten blev 95 kronor dyrare.

 

Samtidigt påstod kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) att det är alliansens ambition att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken, snarare än att subventionera den. En intressant ekvation.

 

Alliansens höjning av månadskorten är ett dåligt politiskt beslut med många förlorare: 

Försämrad ekonomisk jämlikhet. Chockhöjt månadskort är ett hårt slag mot människor som redan har svårt att få ekonomin att gå ihop.

Drabbar klimatet. Fler som åker kollektivt är bra för klimatet, inte tvärtom. Staden behöver bli fossilfritt nu. Världen befinner sig i en klimatkris.

Slår orättvist mot kvinnor. Kvinnor reser mer med kollektivtrafik än män och har lägre inkomster.

Ökad segregation när färre har råd att resa inom staden. Att se andra platser och möta nya människor kan överbrygga avstånd mellan människor i olika delar i staden.

 

Andelen som reser kollektivt och cyklar måste öka för att bli en modern hållbar storstad där människor trivs och mår bra. 44 procent av resorna i stan görs med bil. Det är långt ifrån hållbart och alla partier har ställt sig bakom ett mål på 29 procent 2035. Lägre pris på kollektivtrafiken ger bra effekt och har gjort att allt fler göteborgare har valt att åka kollektivt.

 

Billig, välfungerande och attraktiv kollektivtrafik är en grundförutsättning för att det ska gå bra att resa i Göteborg. För att vi ska slippa långa bilköer och dålig framkomlighet.

 

Därför är en av de viktigaste satsningarna i den rödgrönrosa budgeten att återinföra rabatten i kollektivtrafiken. Det är nu upp till bevis för de andra partierna att i handling visa att de vill satsa på kollektivtrafiken.

 

Karin Pleijel (MP)

Gruppledare Göteborg

 

Daniel Bernmar (V)

Gruppledare Göteborg

 

Stina Svensson (FI)

Gruppledare Göteborg

LÄS MER:
LÄS MER: