Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bildebatten måste vara floskelfri

Axel Josefson (M), vice ordförande Trafiknämnden. Foto: JESPER ORRBECK
Hampus Magnusson (M), oppositionsråd i Göteborg. Foto: JESPER ORRBECK

En förkrossande stor andel av göteborgarna anser att det är viktigt eller mycket viktigt att panera för parkeringsmöjligheter och framkomlighet för bilar i stadsmiljön, skriver moderaterna Axel Josefsson och Hampus Magnusson i en replik till Grön Ungdoms Rebecka Forsberg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Rebecka Forsberg (MP) går till frontangrepp mot oss på GT Debatt angående det kommande trafikkaoset i Göteborg. Tyvärr utan saklighet eller fakta. Vi moderater vill också bygga en stad för människor snarare än för bilar, men man måste också inse att bilen är viktig för att många människor ska kunna leva sina liv. 70 procent av göteborgarna ansåg i en undersökning från Demoskop i mars i år att det var viktigt eller mycket viktigt att planera för parkeringsmöjligheter och framkomlighet för bilen i stadsutvecklingen. 

 

Vi anser att gång, cykel och kollektivtrafik måste växa och ta en större andel av trafikvolymerna. Den grönblå ledningen i Västra Götalandsregionen, där både vi och MP sitter med, har därför lagt fram förslag på hur kollektivtrafiken ska utvecklas genom programmet Koll2035, inköp av nya pendeltåg och spårvagnar samt förslag på införandet av ett nytt zonsystem. 

 

Men debatten rörande bilismens framtid bör bli mer seriös och faktabaserad – bort från politiska floskler och plattityder. För att förstå omfattningen och effekterna av den rödgröna trafikstrategin om att bilismen ska minska med 25 procent från 2011 måste man se de faktiska siffrorna: 

 

Göteborg hade år 2011 cirka 520 000 invånare som i genomsnitt gjorde 3,5 resor per dag, totalt cirka 1 820 000 resor dagligen. Bilresorna stod för cirka 44 procent vilket är cirka 800 000 bilresor per dag. Att minska denna volym med 25 procent skulle innebära att 200 000 bilresor per dag skulle behöva försvinna. I centrala staden hade vi cirka 49 000 bilresor under 2011. Det innebär att inte ens en total nedstängning av biltrafiken i centrala staden skulle räcka för att nå det rödgröna målet. 

 

Om vi sedan betänker att Göteborg planerar att växa med 150 000 fler invånare till 2035 blir denna ekvation ännu svårare att få ihop. De senaste åren har biltrafiken ökat med ca 1 – 2 procent per år vilket innebär att vi nu är uppe på samma nivåer som innan trängselskatten. Med nuvarande andel på 41 procent biltrafik kommer det att genomföras cirka 961 000 bilresor 2035 jämfört med de 600 000 som staden planeras för. Det är uppenbart att situationen inte kommer bli hållbar när staden utformas för en trafikvolym som endast utgör 60 procent av den faktiska trafiken. 

 

Resultatet kommer att bli ett trafikkaos med en kraftigt försämrad framkomlighet. Det i sig kommer inte enbart att drabba bilismen utan även all annan trafik som är beroende av gatorna för sin framkomlighet. Åkarplatsen är ett tydligt exempel på hur det kommer att se ut i ett framtida Göteborg om den rödgröna trafikpolitiken får fortsätta att styra. 

 

Axel Josefson (M) 

Vice ordförande Trafiknämnden 

 

Hampus Magnusson (M) 

Oppositionsråd i Göteborg

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!