Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bekämpa segregation med mer kollektivtrafik

En väl fungerande och utbyggd kollektivtrafik raserar de osynliga barriärer som finns i Göteborg, skriver Blerta Hoti (S) och Johan Büser (S).Foto: SHUTTERSTOCK
Blerta Hoti (S), oppositionsråd i Göteborg med ansvar för trafikfrågor.Foto: JOHANNA WAAK
Johan Büser (S), riksdagsledamot och ledamot i riksdagens trafikutskott.Foto: PRESSBILD

Kollektivtrafikens möjligheter är helt avgörande för att fler i Göteborg ska hitta ett jobb eller söka sig till ett bättre betalt jobb. Det är dags att det historiskt svaga högerstyret i Göteborg sätter stopp för sina marknadsexperiment, skriver Blerta Hoti (S) och Johan Büser (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en del av Göteborgs stadsdelar har färre invånare tillgång till bil jämfört med en del andra – trots att stadsdelarna ligger långt från centrum. I Östra Bergsjön har mindre än var femte invånare en egen bil; antalet bilar per 1 000 invånare är 187 stycken. Det stora flertalet invånare i stadsdelen är beroende av 7:ans eller 11:ans spårvagn. I andra änden av 11:ans spårvagnslinje – Långedrag – är det mer än dubbelt så många bilar per 1 000 invånare: 403 bilar, och detta trots att restiden till centrum med spårvagn 11 är ungefär densamma. Ojämlikheten syns på både parkeringsplatser och hållplatser.

 

Samtidigt har Östra Bergsjön den lägsta medelinkomsten i hela Göteborg och nära 15 procent är arbetslösa. Mönstret är liknande i de flesta av våra förorter. Om mönstret ska brytas är därmed kollektivtrafiken helt avgörande för att fler ska hitta ett jobb eller söka sig till ett bättre betalt jobb, eftersom man då kan söka i ett större område.

 

Lägg därtill den otrygga miljön och de långa gångavstånden mellan våra hållplatser på en del platser som begränsar människors möjlighet att ta del av stadens kulturliv, utbildningar eller fritidsaktiviteter.

 

Om vi ska minska klassklyftorna och bryta segregationen måste mer göras för att höja livskvaliteten i våra förorter. Då är en bra och smidig kollektivtrafik, för de människor som behöver den i sin vardag, helt nödvändig.

 

Nyligen togs ett första steg på vägen, när samtliga partier i Göteborg ställde sig bakom vårt förslag till Västtrafiks trafikstrategi, där vi ställer tydliga krav på bättre kollektivtrafik i våra förorter. Det handlar bland annat om fler avgångar på befintliga linjer, nya expressbusslinjer mellan Bergsjön och centrum, mellan Angered och Lindholmen samt bättre busstrafik inom stadsdelarna. Det måste bli enklare att ta sig dit jobb och skolor finns. 

 

En väl fungerande och utbyggd kollektivtrafik raserar också de osynliga barriärer som finns inom staden. Vi vill att göteborgarna ska kunna ta del av varenda vrå av staden, och därmed behöver alla stadsdelar vara lättillgängliga och attraktiva. Då måste politiken säkerställa att allt ifrån fritidsaktiviteter, shoppingstråk eller badplatser finns. Varje del av Göteborg ska vara värd ett besök.

 

Nu är det upp till det blågröna högerstyret i regionen, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken och som styr över Västtrafik, att leverera. Det är dags att det historiskt svaga högerstyret i Göteborg sätter stopp för sina marknadsexperiment och sin privatiseringsiver och slutar ge bort kontrollen över kollektivtrafikens utveckling från den folkvalda politiken, till privata bolag.

 

Politiken måste göra mer för att de göteborgare som behöver kollektivtrafiken mest – och som betalar störst andel av sin inkomst för de ständigt stigande biljettpriserna – också ska få del av utvecklingen. I stället för att ständigt höja göteborgarnas biljettpriser förväntar vi oss att de investerar mer i kollektivtrafiken, och särskilt där resebehoven är som störst. Socioekonomiskt svaga grupper ignoreras ofta i kollektivtrafikplaneringen, något som vi aldrig kan acceptera. Göteborg förtjänar en tillgänglig och välutvecklad kollektivtrafik som människor, oavsett inkomst och samhällsklass, har råd med. Då krävs ett stopp för chockprishöjningarna och betydligt bättre förbindelser mellan samtliga stadsdelar. Det tjänar hela Göteborg på.

 

Blerta Hoti (S)

Oppositionsråd med ansvar för trafikfrågor

 

Johan Büser (S)

Riksdagsledamot och ledamot i riksdagens trafikutskott