Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Foto: PRESSBILDAnn-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Foto: PRESSBILD
Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Foto: PRESSBILD
Ingrid Andreae (S), kommunalråd i Göteborg. Foto: PRESSBILDIngrid Andreae (S), kommunalråd i Göteborg. Foto: PRESSBILD
Ingrid Andreae (S), kommunalråd i Göteborg. Foto: PRESSBILD

Bättre koll ger bättre arbetsmiljö

Publicerad

Genom att ha bättre koll på hur många barn som verkligen är i förskolan, finns det också bättre möjligheter att hantera bemanningsfrågan, skriver Ann-Sofie Hermansson (S) och Ingrid Andreae (S) i en replik till Åsa Plesner och Katrin Nörthén.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Vi är helt eniga med er om att det finns problem med för stora barngrupper i förskolan. Bristen på utbildad personal och lokaler I kombination med längre vistelsetider kan innebära ett pressat läge på många förskolor. Allt detta löser vi inte genom att få bättre koll på barnens närvaro. Däremot tror vi att det blir enklare att planera och bemanna inom förskolan om man har tillgång till uppgifter om barnens faktiska närvaro. Med koll på den faktiska närvaron, inte enbart antalet inskrivna barn, kan de politiska besluten bli mer välriktade. Det ger oss bättre underlag att fördela resurser efter behov när det finns uppgifter om hur närvaron varierar under dagen, veckan, månaden och året.

 

LÄS MER: GT DEBATT: Närvarokontroll löser inte bot på för stora barngrupper 

 

I dag vet vi bara hur många barn som är inskrivna och vilka tider de på papperet ska vara i förskolan. I verkligheten är inte alla barn i förskolan alla timmar de är anmälda att vara där. Till skillnad från grundskolan är förskolan en frivillig verksamhet. Det går därför att ha sitt barn inskrivet på heltid i förskolan men ändå inte nyttja hela tiden. Alla föräldrar är inte heller alltid lika noga med att anmäla frånvaro till förskolan. Detta skapar svårigheter för förskolechefen att bemanna och planera rätt medan det för personalen kan det skapa en ryckighet. Med ett gemensamt IT-system finns möjligheter att följa barnens närvaro över tid. Det ger möjlighet att se vilka förskolor som har ett högt tryck, där barnen går många timmar per dag och där närvaron är hög. Förskolan kan då också uppmärksamma barn som har ofta återkommande frånvaro. Detta är viktigt att följa upp redan i förskolan då det annars kan bli ett frånvaromönster som fortsätter när barnet börjar i skolan.

 

Detaljkunskapen om läget på varje förskola har personalen. Det är de som märker av effekterna när något barn behöver extra stöd eller när en kollega blir sjuk. För oss politiker är det nödvändigt att lyssna på personalens erfarenheter och åsikter. Det pågår i dag försök med en IT-lösning för närvarokoll på några förskolor i Göteborg. De signaler vi har fått är att personalen till största del är nöjd och tycker det fungerar bra. Om det finns delar i systemet som fungerar mindre bra kommer vi se över det och försöka åtgärda.

 

Vi vet att utmaningarna är stora. Det kommer krävas ett långsiktigt arbete med systematiska insatser för att komma till ett läge med lagom stora barngrupper och där det är lätt att rekrytera utbildade förskollärare och barnskötare. Det är ett arbete vi är beredda att göra.

 

Ann-Sofie Hermansson (S)

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg

 

Ingrid Andreae (S)

Kommunalråd

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag