Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Använd inte förskolan som politisk murbräcka, alliansen

Förskolan och öppna förskolan är två verksamheter som inte konkurrerar mot, utan kompletterar varandra, skriver flera pedagoger på förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg.Foto: COLOURBOX
Paul Hedman, pedagog.Foto: PRIVAT
Drazena Knezevic, pedagog.Foto: PRIVAT
Liliana Coardos, pedagog.Foto: PRIVAT

Moderaterna och alliansen i Göteborg har använt den öppna förskolan som ett slagrä för att angripa den öppna förskolans verksamhet. Kommunfullmäktiges politiker, rädda öppna förskolan även ångsiktigt, skriver flera pedagoger vid förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Vi som skriver denna artikel är anställda i förskolan i Göteborgs Stad. Vi arbetar dagligen för att skapa en trygg, rolig och lärorik verksamhet där varje barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. 

 

Vi skriver därför att vi är oroade över hur alliansens nedskärningar ställer olika verksamheter mot varandra. I detta fall har man försökt spela ut oss i förskolan mot den öppna förskolans verksamhet.

 

Som en följd av den alliansbudget för 2020 som antogs av kommunfullmäktige tvingas förskoleförvaltningen till stora besparingar. På stadens intranät (29 november) har det gått att läsa att det rör sig om ungefär 100 miljoner kronor. En besparingsåtgärd som föreslagits är att lägga ned 11 av stadens 21 öppna förskolor. Förskolenämndens ordförande Hakan Önal (M) försvarar åtgärden med orden: ”Det är ingen lagstadgad verksamhet och vi behöver höja kvaliteten i förskolan”.

 

Vi tänker inte stillatigande acceptera detta försök att använda oss i förskolan som slagträ för att angripa den öppna förskolans verksamhet. Tvärtom ser vi att vi i förskolan och personalen i öppna förskolan står på samma sida, det vill säga på barnens sida.

 

Förskolan och öppna förskolan är två verksamheter som inte konkurrerar mot, utan kompletterar varandra. Forskning visar att barn som gått i förskolan har större möjligheter att lyckas i skolan. När vi skolar in barn i förskolan märker vi att de barn som deltagit i öppna förskolans verksamhet har lättare för att anpassa sig till vardagen i förskolan. Dessutom lägger förskolan grunden för ett livslångt lärande, och öppna förskolan gör markarbetet innan grunden läggs.

 

Öppna förskolan är en viktig mötesplats för många föräldrar och barn. Det är en plats där de kan möta pedagoger och andra föräldrar och barn. Att vara nybliven förälder är en källa till glädje och kärlek, men kan samtidigt vara förknippat med funderingar, oro och ifrågasättande av sin egen förmåga som förälder. Att vara nybliven förälder kan vara ensamt, och då har öppna förskolan en ovärderlig roll som den plats där man kan dela sina farhågor och erfarenheter med andra föräldrar i samma situation och samtidigt få råd och stöd av utbildade pedagoger. Det är även en verksamhet där barn kan möta, leka och samspela med andra barn redan i tidig ålder.

 

Slutligen vill vi lyfta öppna förskolans betydelse som en plats där föräldrar och barn kan mötas över kulturella och språkliga gränser. Den ger även föräldrar en första inblick i skolväsendet samt en möjlighet att få information om samhällets utbud och stöd för familjer.

 

Öppna förskolan och förskolan står inte i motsättning, utan samverkar med varandra. Vi vill därför uppmana Hakan Önal (M) att inte använda oss i förskolan som murbräcka för att genomföra alliansens nedskärningar. 

 

Det senaste beskedet att öppna förskolan inte kommer att läggas ned med en gång lugnar inte oss, givet att staden ska utreda hur behovet ser ut vad gäller öppna förskolor. Vi välkomnar detta besked, men uppmanar kommunfullmäktige att skjuta till de pengar som behövs för att säkra öppna förskolans verksamhet även på längre sikt.

 

Lina Alm, Hayran Amin, Emma Bjarnegård, Marva Clarborn, Liliana Coardos, Azhar Dalawe, Soheila Farrahi, Ukeydat Garad, Paul Hedman, Sanna Hermansson, Drazena Knezevic, Neran Malek, Svetlana Petrova, Nidar Sabre, Sosan Said

Pedagoger på förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg