Mathilda Lundin, Anton Lundin och Emma Ivarsson är initiativtagarna bakom Julkassen. Foto: PrivatMathilda Lundin, Anton Lundin och Emma Ivarsson är initiativtagarna bakom Julkassen. Foto: Privat
Mathilda Lundin, Anton Lundin och Emma Ivarsson är initiativtagarna bakom Julkassen. Foto: Privat
I varje matkasse finns det julmat och basvaror för runt 700 kronor. Foto: PrivatI varje matkasse finns det julmat och basvaror för runt 700 kronor. Foto: Privat
I varje matkasse finns det julmat och basvaror för runt 700 kronor. Foto: Privat
I fjol hjälpte Julkassen 50 behövande familjer - och i år vill man hjälpa ännu fler. Foto: PrivatI fjol hjälpte Julkassen 50 behövande familjer - och i år vill man hjälpa ännu fler. Foto: Privat
I fjol hjälpte Julkassen 50 behövande familjer - och i år vill man hjälpa ännu fler. Foto: Privat

De vill ge julstämning till de fattiga familjerna

Publicerad

Mathilda Lundin, Anton Lundin och Emma Ivarsson är göteborgarna som räddar julen för fattiga barnfamiljer.

Med sitt initiativ "Julkassen" levererar de julmat till familjer som annars inte hade haft råd att fira jul.

– Vi vill ge de här familjerna möjlighet att känna julstämning och se fram emot julen, säger Mathilda, 24.

Rädda Barnens senaste kartläggning av barnfattigdom visade att över 17 000 barn lever i ekonomiskt utsatta hushåll, bara i Göteborg. Det är dessa barn och barnfamiljer som Julkassen ämnar hjälpa. Allt började för tre år sedan – med en miss.

– Jag och min man ville donera julklappar till barn vars föräldrar inte har råd att köpa några. Men vi var för sent ute, insamlingen hade redan avslutats. Vi blev ledsna, men började samtidigt fundera på vad man kunde göra i stället, berättar Mathilda.

Och idén om Julkassen föddes.

– Så på ett sätt är det nog tur att vi inte hann, annars är det inte säkert att vi hade gjort det här i dag.

Tog fart på allvar

Den första julen, 2012, hjälpte Julkassen sex behövande barnfamiljer.

– Den gången bekostade vi matkassarna själva, men insåg ju att vi behövde hjälp av andra för att kunna hjälpa i en större skala.

Året därpå skapade initiativtagarna en facebooksida, och projektet tog fart på allvar. Pengarna till matkassarna samlas in via sidan, som i dag har över 1 500 följare. I varje matkasse finns det julmat och basvaror för runt 700 kronor.

– Det visade sig att det var väldigt många som ville hjälpa till, vi hade aldrig väntat oss ett så positivt genomslag. Det året kunde vi hjälpa 37 stycken familjer. Då körde vi ut matkassar nästan varenda dag hela december, berättar Mathilda.

Siktar på att hjälpa fler

Initiativet fortsatte att växa och i fjol kunde Mathilda, Anton och Emma hjälpa inte mindre än 50 barnfamiljer. Och i år siktar trion ännu högre, säger Mathilda.

– Vi hoppas så klart kunna hjälpa ännu fler, målet är att det ska bli större och större och större för varje år.

Vad möts ni av för reaktioner?

– Tårar, glädje, kramar och chock. Många säger att de knappt vågat tro att det finns sån hjälp att få. Det är väldigt mycket tacksamhet. Det är fantastiskt roligt.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER