Foto: Instagram
 Foto: Instagram

De står bakom den oväntade kuppen

Publicerad

GÖTEBORG. De som åkte förbi parkeringen vid Stora teatern på tisdagsmorgonen fick anledning att förvånas.

Samtliga parkeringsplatser hade nämligen fått en handikappssymbol.

– Det var vi från GIL som gjorde det. Jag hoppas trafikkontoret ringer och bjuder på tårta, säger föreningens verksamhetsledare Anders Westgerd.

Höja rösten och markera att handikappade inte har en naturlig plats i samhället.

Det var anledningen till att GIL inatt bestämde sig för att göra en kupp mot Stora teaterns parkeringsplats. Där man bestämde sig för att göra samtliga av de drygt 70 parkeringsplatserna till handikapparkeringar.

– Just parkeringen är inte det största problemet. Men handikappsmärket är en så tydlig symbol. Vi vill få en större plats i det offentliga rummet. Vi är jävligt trötta på det här, säger Anders Westgerd.

GIL och Anders Westgerd har ännu inte fått någon respons från trafikkontoret. Men verksamhetsledaren hoppas att de hör av sig snart.

– De borde ringa och bjuda oss på prinsesstårta i och med att vi hjälpt dem med att öka tillgängligheten.

"Kan hända vem som helst"

Hade ni räknat med annan respons?

– Nej, det vet jag inte. Men jag hoppas att man tar åt sig av budskapet. De här frågorna borde vara mer självklara och alla borde förstå att en funktionsnedsättning kan hända vem som helst, när som helst.

Hur kom det sig att det blev just Stora teaterns parkering?

– Ingen annan anledning än att det är ett så tydligt landmärke för Göteborg. Folk ser vad vi gjort.

Oskar Lindwall
Oskar Lindwall

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER