I de fall som drabbat Poseidon hade hyresgästerna duschat på natten.
– Det tycker jag själv är underligt. Jag skulle inte duscha efter klockan tio på kvällen om det inte var något alldeles speciellt, säger Annicka Thorin.
Alkohol har i flera fall varit inblandat.
- Det berättade de själva. Vad ska man annars hitta på för att förklara vad som hänt? Det går inte riktigt att ljuga bort en sådan här situation.
I ett fall har det funnits en medicinsk förklaring.
– Då har det varit en sjukdom som gjort att den duschande inte kunnat hjälpa att personen somnat.
I ett annat fall hade den duschande halkat, slagit i huvudet och blivit medvetslös.
– Det blir rätt mycket vatten om det får rinna några timmar. Och det tar ett tag innan de boende i våningen intill eller under reagerar. Det blev rätt stora skador. Vi fick bryta upp parketten i en stor del av lägenheten.
En sådan här skada kan lätt kosta 300 000 kronor.
– Ofta blir det större skador av vatten än av eld, berättar Annicka Thorin.
Då gäller det att hyresgästen har hemförsäkring som kan täcka upp.
– Tyvärr är det inte alla som har hemförsäkring.
Även hos Stena Fastigheter har drabbats av vattenskador sedan hyresgäster somnat i duschen.
– Blir det en vattenskada på grund av oaktsamhet eller vårdslöshet är det hyresgästens hemförsäkring som kopplas in. Försäkringen skyddar om något inträffat där hyresgästen blivit skadeståndsskyldig, säger Elise Berggren, pressansvarig på Stena Fastigheter.
Men man kan inte vara helt säker på att få ersättning för allt.
– En skada ska alltid vara "plötslig och oförutsedd", för att försäkringen ska gälla. Har någon varit grovt oaktsam så kan det få konsekvenser för ersättningen, berättar Johan Eriksson, pressansvarig på Trygghansa.
Vattenskador kostade Poseidon 22,5 miljoner kronor förra året, skriver GP som var först med att berätta om duschproblemen.