De ska inspirera folk till att skippa sockret

Vill inspirera. Genom eventet "100 dagar utan onödigt socker" vill Malin Nilsson och Helena Jerksten Nybratt inspirera svenskar till att minska sitt sockerintag.
Foto: Privat

Över 50 000 människor har anmält sitt intresse för Facebook- eventet "100 dagar utan onödigt socker".

Bakom initiativet, som startade vid årsskiftet, står Helena Jerksten Nybratt och Malin Nilsson från Lerum.

– Vi vill att folk ska förstå vad de stoppar i munnen, säger Helena.

Från och med årsskiftet ska Helena och Malin från Lerum försöka att inspirera över 50 000 svenskar till att minska sitt sockerintag.

– Många står inför ett par tuffa dagar nu i början. Vi har en del olika läger som har olika syn på vad man får äta eller inte, men vi är väldigt tydliga med att detta inte är en diet eller ett viktminskningsprogram, säger Helena Jerksten Nybratt.

"Som ett godislöfte"

Hon berättar att tanken med projektet är att vägleda människor till att förstå vad de äter och vilka produkter de ska köpa.

– Man kan se det som klassiskt godislöfte för barn fast för vuxna. Barn får ofta en belöning av sina föräldrar om de undviker godis i till exempel fem månader. Nu får var och en själva bestämma sina egna regler för hur de ska minska sitt sockerintag.

I Facebookgruppen kommer Helena och Malin att lägga ut tips och råd som till exempel recept på hur man bakar nyttigt bröd.

Det finns också två olika vägar att följa. Antingen undviker man helt tillsatt socker i 100 dagar - eller så ger man sig själv vissa undantagsdagar som man kan kryssa i ett ark som följarna får ta del av.

– Ibland kan man ju inte styra själv vad man äter på till exempel ett bröllop eller om man är i väg på konferens med jobbet. Då kan man ringa in de dagarna i förväg, säger Helena.

Frukost - en sockerfälla

Den kanske värsta sockerfällan menar hon är frukosten som vi svenskar äter.

Vanlig yoghurt och frukostflingor kan till exempel bytas ut mot nyttigare alternativ som naturell yoghurt och osötade flingor.

– Vårt mål är att man ska kunna handla sin mat i vanliga matbutiker. Vi vill vägleda människor till att helt enkelt välja bättre produkter och ge folk en förståelse för vad de stoppar i munnen.

Tanken med projektet är att följarna efter 100 dagar ska ha skapat sig en hälsosammare livsstil.

– Jag tror överhuvudtaget inte på dieter. Jag känner ingen i min omgivning som lyckats uppnå bra mål med till exempel 5:2-dieten eller LCHF. Vi tycker att folk ska äta frukt, pasta och ris, vi behöver den energin, säger Helena.

Viktigt med motion

Tillsammans med vardagsmotion, som antingen regelbundna promenader eller gymbesök, är Helena säker på att de som är med i projektet inte kommer att ångra valet att minska på sockret.

– En del kanske minskar i vikt. Någon annan kanske inte gör det. Men belöningen kommer vara att man kommer att må mycket bättre.

Årets projekt blir andra gången som Helena Jerksten Nybratt och Malin Nilsson ska minska svenskarna sockerintag.

Förra året körde de samma projektet i 50 dagar. Då intresset varit stort är nu alltså målsättningen att dubbla antalet hälsosamma dagar till 100.

Expertkommentaren

"Att utesluta sockret innebär för de flesta ett minskat kaloriintag motsvarande 20 kilo kroppsfett på ett år", har näringsfysiologen Fredrik Paulún tidigare berättat för GT.

Exempel på onödiga sockerfällor

* Frukostsockret i till exempel yoghurt, flingor och jos och vanliga typer av bröd.

* Fika, som bullar och kakor.

* Smågodis och läsk.