"Trängselskatten är en helt avgörande del i finansieringen av det Västsvenska paketet. Och den frågan kan inte plötsligt behandlas som en enskild fråga. Därför säger vi rödgröna nej till en folkomröstning, skriver Anneli Hulthén, Socialdemokraterna, Mats Pilhem, Vänsterpartiet och Kia Andreasson, Miljöpartiet, i en debattartikel i GP i dag.
De rödgröna hävdar att det inte finns någon alternativ och trovärdig finansiering av det västsvenska paketet om trängselskatten försvinner.
Västlänken nödvändig
Samtidigt säger de sig ha stor respekt för dem som skrivit på folkinitiativet.
"Konsekvenserna av ett nej har inte redovisats och är i dagsläget inte heller möjliga att överblicka", skriver trion i en passus som nästan ordagrant överensstämmer med de slutsatser stadsdirektören lämnade förra veckan.
Politikerna menar vidare att Västlänken, den omdiskuterade tågtunnel som enligt planerna ska dras genom centrala Göteborg, är helt nödvändig.
"Centralstationens kapacitet slår i dag i taket, men tre centrala knutpunkter längs Västlänken kan klara uppgiften".
Krävs två tredjedelar nej-röster
Eftersom Moderaterna, liksom Sverigedemokraterna och Vägvalet redan aviserat att de kommer rösta ja till en folkomröstning ser det svårt ut för den rödgröna majoriteten att stoppa den. Minst två tredjedelar av kommunfullmäktige måste trycka på nejknappen. Beslutet fattas troligen i maj eller juni.
Redan nu märks det politiska spelet kring folkomröstningen tydligt. GP skriver i dag att ett formellt beslut om markinlösen till Marieholmstunneln, en biltunnel under älven, stoppats i fastighetsnämnden av de rödgröna.
- Efter Moderaternas ja till en folkomröstning är finansieringen osäker, säger nämndens ordförande Ulf Kamne, MP, till GP.