Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De måste köra tre mil – för att hämta posten

Nu har de boende fått nog.
Foto: Privat
Brevlåda dit Postnord inte längre levererar någon post.
Foto: Privat

Claes och Sussi Björninger i Nol får inte längre posten levererad hem till brevlådan – de tvingas åka tre mil för att hämta sin post.

Detta efter att Postnord inte längre vill köra in på småvägarna i bostadsområdet.

– Det är ohållbart och stjäl både tid och pengar, säger Claes Björninger.

Samhällighetsföreningen Sörgården 2 i Nol i Ale kommun, nordost om Göteborg, omfattar 70 hushåll. 

Nu måste de boende sedan ett halvår tillbaka åka till Postnords kundcenter i Kungälv för att hämta sin post – en sträcka på tre mil tur och retur. 

Något de anser är orimligt.

– Det är ohållbart. Det är skit rent ut sagt. Det stjäl både tid och pengar, säger Claes Björninger, kassör i samfällighetsföreningen.

Postnord slutade att dela ut post till brevlådorna i januari.

Sedan området byggdes i början på 1980-talet har brevbärarna cyklat och gått på de interna gång- och körvägarna mellan husen.

För några år sedan började Postnord använda elbilar och körde där trots att det annars var ett bilfritt område.

Önskan: Sänka hastigheten

De boende tyckte att bilarna ibland åkte för fort, och påpekade detta för brevbärarna.

– När det inte hjälpte vände vi oss till Postnord. Efter ett tredje klagomål hösten 2019 fick vi svar att de vill att vi anlägger brevlådesamlingar utanför området i stället, eller i anslutning till parkeringarna och garagen. De har sedan dess vidhållit att det är enda alternativet, säger Claes Björninger och tillägger:

– Men det enda vi vill är ju att de sänker hastigheten. Det är bara den som avgör om det är trafiksäkert eller inte.

Sussi och Claes Björningar.
Foto: Privat

När Postnord ville att samhällighetsföreningen skulle sätta upp brevlådesamlingar på grund av att man ansåg att det inte var trafiksäkert i området, beslutade styrelsen att göra de interna gång- och körvägarna till ett gåfartsområde så att alla kunde köra där.

– Men då ville de inte köra längre, säger Claes Björninger, som också berättat om problemet för SVT Väst. 

Föreningen menar att det inte är en enkel sak att sätta upp brevlådesamlingar.

– Eftersom marken som ska tas i anspråk är gemensam för föreningen måste vi förändra anläggningsbeslutet. När husen byggdes på 80-talet fanns inget som hette brevlådesamlingar och därför står det inte med i nuvarande beslut. Man gör en förrättning hos Lantmäteriet och talar om vad marken är avsedd för, säger Claes Björninger.

”Postnord har oss i en rävsax”

Han konstaterar att föreningen inte vet hur stora kostnader det är förknippat med och är rädd att det blir för dyrt.

– Vi kan inte få den minsta antydan från Lantmäteriet om kostnaderna. De menar att varje ärende är unikt, förklarar Claes Björninger och tillägger:

– Postnord har oss i en rävsax. Vi kan inte avstå från post och räkningar. Vi måste köpa en produkt vi inte kan tacka nej till.

Nu vill de boende ha en lösning på en ohållbar situation. Kanske blir de ändå tvungna att göra en förrättning hos Lantmäteriet förklarar Claes Björninger.

– Vi hör inte att Postnord gör något för att lösa det. De verkar nöjda med situationen som den är. Det är skandal att de kan komma undan med att bara säga att nu vill vi göra så här. 

Han tycker att Postnord borde vara med och åtminstone dela på kostnaderna.

Svaret: ”Följer riktlinjer”

Madeleine Magnusson är distributionsområdeschef hos Postnord. Hon ser inte att det finns möjlighet att hjälpa till ekonomiskt:

– Vi följer de allmänna riktlinjer vi har. I det här fallet har vi kommit med förslag för att möta upp föreningen. Om det är en kostnad för dem ... det finns många samfällighetsområden i Sverige där man har löst detta.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Hon vidhåller att Postnord anser det olämpligt att köra i området med sina fordon.

– Det är höga häckar och murar som skymmer sikten. Det handlar om säkerheten för de boende och om arbetsmiljön för brevbärarna.

Hon menar att företaget ser över arbetssättet kontinuerligt.

– Det kan finnas olika anledningar till att vi tittar över hur vi levererar post i olika områden. Vi har kört där tidigare och trott att det fungerat. Men nu känner brevbärarna sig inte trygga när de kör.

– Vi har även pratat om att ta en del av kommunens mark för att sätta upp brevlådesamlingar. Vi får försöka titta på alla lösningar vi kan.

Men nu måste de boende köra tre mil för att hämta sin post. Hur ser du på det?

– Vårt utlämningsställe är i Kungälv. Vi har inget närmare. Det är ju tråkigt att behöva åka så långt. Vi vill inget annat än att dela ut posten. Vi har också sagt att man kan slå en signal till utlämningsstället och kolla om man har post. Så behöver man i alla fall inte åka i onödan.


Se också: