Därför köper fler svenskar vräkiga lyxbåtar: ”Mår bra”

Det är framför allt lyxbåtarna som lockar besökarna.
Foto: Amanda Alwan
En båt som kostar över två miljoner brukar räknas som en lyxbåt.
Foto: Amanda Alwan
En båt som kostar över två miljoner brukar räknas som en lyxbåt.
Foto: Amanda Alwan
Många vill besöka Båtmässan för att titta på de mer exklusiva båtarna.
Foto: Amanda Alwan
Många vill besöka Båtmässan för att titta på de mer exklusiva båtarna.
Foto: Amanda Alwan
Jacob Ryder, affärsansvarig på Båtmässan.
Foto: Amanda Alwan
Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat.
Foto: Amanda Alwan
1 / 8

Båtar, båtar och ännu fler båtar. 

Årets upplaga av Båtmässan i Göteborg är i full gång och i mässhallen tornar flera stora skrov upp sig.

Och det är just de stora, lyxbåtarna som lockar svenskarna just nu.

– Vi brukar säga att en båt som kostar mer än två miljoner, då är det klart att det börjar bli en lyxig sak att äga, berättar Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat.

Under nio dagar kommer runt 60 000 personer att besöka mässhallen som just nu är fylld med över 400 båtar.

Lagoon 40, en segelbåtskatamaran, tornar upp sig mitt i en av de stora hallarna. Det är en av mässans större båtar, och definitivt den bredaste.

Det var med 20 centimeters marginal man lyckades få in den genom dörren, berättar Jacob Ryder, affärsansvarig på Båtmässan.

Kostar 4,5 miljoner

Har man 4,5 miljoner över och är sugen på att ta med sig sina tio närmaste vänner ut på sjön så kan detta vara en båt att fundera över.

Och just stora båtar är något som verkar intressera fler och fler svenskar. Försäljningen av lyxbåtar har ökat de senaste åren, berättar Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat. Ett tydligt tecken på att vi har haft några goda år med bra ekonomi i Sverige, menar han.

– Då kommer alla de som har drömt i några år om den här fantastiska drömbåten och vill segla eller vara ute på sjön mycket. Då känner man att man har råd att slå till.

Under nio dagar kommer runt 60 000 personer att besöka mässhallen som just nu är fylld med över 400 båtar.
Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN
Under nio dagar kommer runt 60 000 personer att besöka mässhallen som just nu är fylld med över 400 båtar.
Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN

”En lyxig sak”

Men vad klassas egentligen som en lyxbåt?

– Vi brukar säga att en båt som kostar mer än två miljoner, då är det klart att det börjar bli en lyxig sak att äga. Då är det ofta så att man har det i stället för sommarställe, eller i stället för att resa bort på sommaren så har man båten.

Men att investera i en lyxbåt är kanske inte det mest miljövänliga valet. Mats Eriksson berättar att branschen jobbar med att bland annat tillverka lättare skrov som ger mindre mindre bränsleförbrukning.

Men de flesta båtar som säljs i Sverige är fortfarande mindre båtar för dagsturer och familjebåtar.

– Vi är på en helt annan nivå om man jämför med bland annat Frankrike och Italien. Där är nästan alla båtar lyxbåtar. I Sverige är de flesta båtar ganska små. Så av våra 20 000 sålda båtar på ett år så kanske det är 1 000 som är så här lyxiga.