David Larsson, 38, är missnöjd över sitt senaste besök hos Biopalatset i Göteborg. Foto: PrivatDavid Larsson, 38, är missnöjd över sitt senaste besök hos Biopalatset i Göteborg. Foto: Privat
David Larsson, 38, är missnöjd över sitt senaste besök hos Biopalatset i Göteborg. Foto: Privat
SF Bios informationschef Thomas Runfors tycker inte att det är nödvändigt att Biopalatset ska uttala sig om händelsen till GT. Foto: PressbildSF Bios informationschef Thomas Runfors tycker inte att det är nödvändigt att Biopalatset ska uttala sig om händelsen till GT. Foto: Pressbild
SF Bios informationschef Thomas Runfors tycker inte att det är nödvändigt att Biopalatset ska uttala sig om händelsen till GT. Foto: Pressbild
Det var under onsdagskvällen som Fifty shades freed förhandsvisades på Biopalatset. Foto: CHUCK ZLOTNICK / AP UNIVERSALDet var under onsdagskvällen som Fifty shades freed förhandsvisades på Biopalatset. Foto: CHUCK ZLOTNICK / AP UNIVERSAL
Det var under onsdagskvällen som Fifty shades freed förhandsvisades på Biopalatset. Foto: CHUCK ZLOTNICK / AP UNIVERSAL

Daniels stora bioilska: Jag går aldrig tillbaka

Publicerad

Under förhandsvisningen av Fifty shades freed ansåg sig David Larsson, 38, och hans sällskap ha blivit illa bemötta av personalen på biografen de besökte.

Delar av det som skulle ingå i biljettpriset såg de heller inte skymten av. 

– Personalen var väldigt nonchalanta. Besöket var under all kritik.

Under onsdagskvällen förhandsvisades Fifty shades freed. Den senaste i raden av filmer baserade på författaren E L James bästsäljande böcker. 

Daniel Larsson, 38, från Göteborg och hans tre vänner besökte Biopalatset i Göteborg för att se förhandsvisningen av filmen. 

Men biobesöket blev inte som de hade tänkt sig.

– Vi hade räknat med att ha en trevlig kväll, men det blev raka motsatsen.

Kompenserades inte 

Vid ankomsten skulle besökarna bjudas på Coca-Cola, popcorn och en flaska alkoholfritt vin att ta med sig hem, något som ingick i det förhöjda priset av biobiljetten. En av Daniels vänner lider av diabetes och bad om att få byta ut läsken mot något sockerfritt. 

– Vi sa till personalen, men de sa att det endast var colan som stod framme som gällde. Vi fick inte byta den mot något annat. Så vi fick själva hämta vatten på toaletten. 

Flaskorna med alkoholfritt vin syntes heller inte till. 

– Personalen förklarade för alla gäster att de inte hade kommit på grund av fel vid leverans, men vi kompenserades inte med något annat. 

Daniel riktar skarp kritik mot SF efter förhandsvisningen av Fifty shades of freed.Foto: UNIVERSAL

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

 

Efter filmen tog David och hans sällskap återigen kontakt med biopersonalen och förklarade sitt missnöje över besöket.

– Men de ville inte lyssna då heller. De var väldigt nonchalanta. Besöket var under all kritik.

Kommer inte gå dit igen

David berättar att han då påtalade för personalen hans rättigheter att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Då ändrade de sig snabbt och tog våra kontaktuppgifter för att höra av sig senare om att ställa saker och ting till rätta.

 

LÄS MER: SF bio låg nere – problem med köpen 

 

Men Biopalatset återkom aldrig till varken David eller hans sällskap.

– Inte en chans att jag kommer gå dit igen, de struntade verkligen i oss.

Thomas Runfors som är informationschef vid SF bio vill inte ge ut några kontaktuppgifter till Biopalatset så att de ska få chansen att kommentera onsdagens händelse.

– Vi går inte ut och diskuterar enskilda fall i media. 

Finns det ingen Biopalatset som vi kan få prata med om händelsen? 

– Det finns ingen anledning till att ni ska tala med Biopalatset i den här frågan. Det ger ingenting.

Relaterade ämnen
Madeleine Bäckman
Madeleine Bäckman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER