Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Daniel fick faktura från Postnord – på 800 000

Det kom en påminnelsefaktura – på nästan 800 000.
Foto: Privat
Daniel från Särö satte nästan lunchen i halsen.
Foto: Privat

Daniel Krook, 55, avnjöt en lunch när han sprättade upp ett kuvert från Postnord – vars innehåll fick honom att nästan sätta maten i halsen.

I brevet låg en påminnelsefaktura – på nästan 800 000 kronor.

– Jag fick ju en smärre chock, berättar Daniel.

Det var i somras som Daniel Krook från Särö i Kungsbacka kommun fick chockfakturan på posten. Det var en påminnelse om betalning – och det som fick Daniel att hicka till var beloppet som fakturan avsåg: 798 228,80 kronor.

– Jag satte lunchen i halsen. Jag insåg ju att det måste ha varit ett misstag, jag fick läsa beloppet både en och två gånger. Det kändes görkasst, berättar Daniel.

Kastade den

Daniel kontaktade Postnord och undrade vilken faktura det var han nu hade fått påminnelse på.

– Jag frågade om jag frankerat ett hangarfartyg med för få frimärken, säger Daniel.

Postnord kollade upp fakturan i fråga – och meddelade senare Daniel att han kunde förpassa den till sopkorgen.

– Det tittade och grejade och meddelade sen att jag kunde slänga den. Jag vet inte exakt vad som hade gått snett men de sa att det hade gått ut lite konstiga fakturor.

Postnord kollade upp fakturan i fråga – och meddelade senare Daniel kunde bortse från den.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Postnord svarar. ”Tråkigt”

Jenny Forss, kommunikationsspecialist på Postnord, svarar så här via mejl om fakturan som Daniel mottog.

”Det är naturligtvis tråkigt när det blir fel på det här viset men det är bra att våra kunder är observanta. När vi får till oss att det gått snett undersöker vi vad som blivit fel och återkopplar direkt till kunden. Jag kan inte i det här enskilda fallet säga varför den här fakturan har gått ut.”

Jenny Forss hälsar också att kunden är välkommen att höra av sig till kundtjänst om det skulle dyka upp fler frågor.