Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Cyklisternas missnöje med Hisingsbron: ”Ett obehag”

Robin Olsson har cykel som sitt primära färdmedel och hoppas att man tar bort gatstenen från Hisingsbron
Foto: Privat
Hisingsbron ska vara körklar under våren.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Hisingsbron planeras att vara klar nu i vår och detaljerna håller just nu på att sättas. 

En detalj som upprört många cyklister i Göteborg är gatstenen på brons cykelvägar. 

– Vill man vara seriös med att försöka få folk att transportera sig på cykel och transportera saker på cykel så ställer det till det, säger cyklisten Robin Olsson. 

Det var på Instagramkontot ”Stadsutvecklinggoteborg” som detaljen uppmärksammades. I en film från Hisingsbron kunde cyklister notera att det läggs gatsten på brons cykelvägar.

Någonting som inte uppskattas.

– Gatstenen fyller ingen funktion helt enkelt. Till exempel har det gjorts en undersökning för Trafikverket som visar att cyklister till och med håller högre hastighet på gatstenen. Så det tillför ju inte den funktionen som man antagligen vill få, att hålla nere farten, utan den har motsatt effekt, säger Robin Olsson som uppmärksammade filmen i Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg”.

Försvårar för cyklisterna

Han menar att gatstenen försvårar i arbetet med att försöka få göteborgarna att använda cykeln som transportmedel.

– Det är såna här saker som gör att man får vibrationer i cykeln och din last kanske ramlar av. Det blir också ett obehag för cyklister.

Robin Olsson understryker att han inte vet hur det ser ut runtomkring, men att det finns bättre sätt att få cyklister att lämna företräde för fotgängare.

Mikael Nummedal är projektchef för bygget av Hisingsbron och han uppger följande anledning till varför man valt gatstenen:

– Gatstenen ligger där för att sänka hastigheten på cyklisterna ner mot korsningen. Sen är det så att våra riktlinjer säger att vi inte ska lägga gatsten på det här sättet, men den här anläggningen började projekteras för mer än fem år sedan och då såg riktlinjerna annorlunda ut. Hade vi gjort den utformningen i dag? Kanske, för att få ner hastigheten, eller så hade vi utformat det på ett annat sätt.

Ska göra ny bedömning

Varför säger riktlinjerna att man inte ska använda gatsten längre?  

– Vad som ligger bakom det vet jag inte, om det är att man inte får rätt effekt eller om det är en säkerhetsfråga. Vi behöver titta på frågeställningen.

Har ni märkt av att det finns ett missnöje nu i och med den här Instagram-filmen?

– Det är ju där det har uppmärksammats av cyklister som inte gillar det de ser. Det är vi tacksamma för att man uppmärksammar oss på. Vi tar till oss det och ska göra en bedömning på om vi ska ha kvar gatstenen eller göra någon förändring.

Här byggs nya Hisingsbron