Christer Lindblad är stormarknadschef på Coop Forum på Backaplan i Göteborg. Foto: FacebookChrister Lindblad är stormarknadschef på Coop Forum på Backaplan i Göteborg. Foto: Facebook
Christer Lindblad är stormarknadschef på Coop Forum på Backaplan i Göteborg.  Foto: Facebook
Efter flera överträdelser från kunderna väljer Coop på Backaplan att sluta sälja saltgurka på lösvikt. Foto: Twitter/@AblinAcEfter flera överträdelser från kunderna väljer Coop på Backaplan att sluta sälja saltgurka på lösvikt. Foto: Twitter/@AblinAc
Efter flera överträdelser från kunderna väljer Coop på Backaplan att sluta sälja saltgurka på lösvikt.  Foto: Twitter/@AblinAc

Coop slutar sälja saltgurka efter upptäckt på övervakningskamera

Publicerad

Coop Forum på Backaplan i Göteborg slutar sälja saltgurka på lösvikt.

Detta efter upprepade överträdelser från kunderna.

– Jag har jobbat med det här yrket i 40 år och aldrig sett detta tidigare, säger Christer Lindblad, butikens stormarknadschef. 

Sedan flera år tillbaka har Coop Forum på Backaplan i Göteborg, liksom flera andra Coop-butiker runtom i Sverige, sålt saltgurka från Västerås på lösvikt. 

Men för en liten tid sen upptäckte personalen att kunderna börjat missbruka byttan med saltgurka. 

 

LÄS OCKSÅ: "Bedragare följer efter äldre från mataffären" 

 

 

Coop slutar sälja saltgurka: "Oerhört äckligt"

Kunderna hade använt sig av den intilliggande tången för att få upp gurkor, tagit en tugga och därefter lagt tillbaka den resterande halvan. 

– Det är ju oerhört äckligt måste jag säga. Av hygieniska skäl så tog vi bort gurkorna och satte upp en skylt. Det var lite för att uppmärksamma kunderna på att det inte är okej att äta ur lösviktsvaror, säger Christer Lindblad. 

Nu har butiken valt att sluta sälja saltgurka på lösvikt helt och hållet. På den uppsatta lappen, som täcker byttan, meddelar personalen sitt beslut. 

"Eftersom vi har kunder som äter ur hinken för att sedan slänga tillbaka halvätna gurkor så kan vi inte längre ha gurkor här", står det på lappen.


LÄS OCKSÅ:  Efter äggkastningen: Nu inför Ica 18-årsgräns

 

Coops meddelande till sina kunder fick spridning på Twitter.Foto: Twitter/@AblinAc

"Skäms över att vara människa"

I botten av lappen har en person kommenterat: "Ibland skäms man över att vara människa". 

Personalen har inte lyckats ta någon kund på bar gärning även om man kunnat se på övervakningskameror vad som skett. 

– Om det är illvilja vet jag inte, men det är oerhört ovanligt. Vi har ett kamerasystem men vi har inte lyckats identifiera någon som har gjort det. Vi har bara sett att gurkorna har varit bitna i, säger Christer Lindblad. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER