Både Caroline Eriksson och hennes kompis är rullstolsburna. De hade varit ute och skulle åka hem från Majorna tidigt på lördagsmorgonen. Det var kallt och en rullstolsanpassad spårvagn med låggolv dröjde. "När den kom så gick chauffören ut och sa att vi inte fick åka med båda två." Foto: PrivatBåde Caroline Eriksson och hennes kompis är rullstolsburna. De hade varit ute och skulle åka hem från Majorna tidigt på lördagsmorgonen. Det var kallt och en rullstolsanpassad spårvagn med låggolv dröjde. "När den kom så gick chauffören ut och sa att vi inte fick åka med båda två." Foto: Privat
Både Caroline Eriksson och hennes kompis är rullstolsburna. De hade varit ute och skulle åka hem från Majorna tidigt på lördagsmorgonen. Det var kallt och en rullstolsanpassad spårvagn med låggolv dröjde. "När den kom så gick chauffören ut och sa att vi inte fick åka med båda två." Foto: Privat
Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik, förklarar att han förstår Caroline Erikssons ilska. "I dag ser det ut så här på spårvagnarna. Det har med vikt och säkerheten ombord att göra. Däremot finns det önskemål att förändra detta", säger han. Foto: Per WissingJens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik, förklarar att han förstår Caroline Erikssons ilska. "I dag ser det ut så här på spårvagnarna. Det har med vikt och säkerheten ombord att göra. Däremot finns det önskemål att förändra detta", säger han. Foto: Per Wissing
Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik, förklarar att han förstår Caroline Erikssons ilska. "I dag ser det ut så här på spårvagnarna. Det har med vikt och säkerheten ombord att göra. Däremot finns det önskemål att förändra detta", säger han. Foto: Per Wissing

Caroline, 24, fick inte åka med spårvagnen

Publicerad

Caroline Eriksson, 24, i Göteborg skulle ta spårvagnen hem tidigt på lördagsmorgonen tillsammans med en vän – men bara kompisen fick åka med.

Hon fick vänta kvar i kylan.

Båda sitter i rullstol och chauffören sa att det skulle bli för tungt med två rullstolar ombord.

– Det hemska är att chauffören bara skötte sitt jobb, säger hon till GT.

Både Caroline Eriksson och hennes kompis är rullstolsburna. De hade varit ute och skulle åka hem från Majorna tidigt på lördagsmorgonen. Det var kallt och en rullstolsanpassad spårvagn med låggolv dröjde.

– När den kom så gick chauffören ut och sa att vi inte fick åka med båda två. Det var en vagn som bara tar en rullstol, vilket vi visste, men vi tänkte att det skulle gå ändå, säger Caroline Eriksson och fortsätter:

– Det var kanske tio personer som gick på och egentligen får det plats flera rullstolar.

"Höll på att frysa ihjäl"

De försökte övertala chauffören att få åka med, berättar Caroline Eriksson.

– Vi sa att vi höll på att frysa ihjäl. Men han sa att vi var tvungna att dela på oss, säger hon.

Föraren förklarade att vagnen inte skulle klara tyngden från två rullstolar.

– Så jag fick vänta på nästa vagn. Då var det en halvtimme kvar till den skulle gå, säger Caroline Eriksson.

Det är inte första gången hon har haft problem med kollektivtrafiken och det är en fråga hon kämpar aktivt för.

– Det är galet, men de följer bara reglerna. Det är det som är det hemska. Chauffören gjorde inte fel, han skötte bara sitt jobb. Men jag vill att andra människor ska förstå problematiken och försöka jobba för de här frågorna.

"Vagnarna måste byggas om"

Caroline Eriksson har tröttnat på att Västtrafik inte underlättar mer för rullstolsburna. Hon vill att reglerna om att bara en rullstol får åka med vagnen slopas.

– De kan inte räkna med att det bara åker en person i rullstol. Vagnarna måste byggas om, säger hon.

Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik, förklarar att han förstår Caroline Erikssons ilska.

– I dag ser det ut så här på spårvagnarna. Det har med vikt och säkerheten ombord att göra. Däremot finns det önskemål att förändra detta, säger han.

Har föreslagit regeländring

Enligt Jens Holmberg har Västtrafik föreslagit en regeländring till trafikkontoret i Göteborg. Förslaget innebär att spårvagnarna görs om för att kunna ta emot fler rullstolar. I slutändan är det Transportstyrelsen som godkänner.

Men om vagnen nästan är tom, går det inte att göra undantag då?

– Nej, inte med de säkerhetsföreskrifter som finns. Där har föraren agerat korrekt, säger Jens Holmberg.

Är det inte konstigt att två rullstolsburna personer inte kan åka tillsammans?

– Jo, det är också den kritik vi har fått från våra resenärer och de förbund som arbetar med den här frågan. De vill förändra det och det vill vi också nu. Det är viktigt att alla kan åka kollektivt och tillsammans.

Joakim Magnå
Joakim Magnå

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER