Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Byggbolagen måste dela på halvö-risken

Kommunen hoppas att den nya halvön vid Masthuggskajen ska börja byggas nästa år.
Foto: Kanozi Arkitekter/Pressbild

Skulle kostnaderna skena med bygget av den nya halvön bredvid Stenas Danmarksterminal ska inte skattebetalarna ensamma behöva stå för kostnaden.

Politikerna har därför beslutat att byggbolagen måste skriva under ett avtal om att dela på risken. 

– Vill de bygga snabbt är det jättebra för staden, men då måste vi dela på risken, säger kommunalrådet Martin Wannholt (D) till Göteborgs-Posten.

Kommunen hoppas att den nya halvön vid Masthuggskajen ska börja byggas nästa år. Det rör sig om en 18 000 kvadratmeter stor konstgjord halvö där det ska finnas över 300 bostäder och 2 000 arbetsplatser.

Enligt det avtal som legat sedan tidigare står det att kommunen ensamt ska ta risken om projektets kostnader skulle skena, men Alliansen, Demokraterna och Socialdemokraterna har suttit i förhandlingar om att fler än kommunen måste dela på risken.

Kommunstyrelsen klubbade förra veckan beslutet vilket innebär att det måste tecknas ett tilläggsavtal med konsortiet som ska bygga på halvön. Men det är ett arbete som redan pågår och kommer att vara klart senast i juni enligt Lennart Hedström, vd för Elof Hansson fastigheter.

”Vi är beroende av varandra”

De fyra aktörerna som bygger på halvön är kommunala bolaget Älvstranden, Elof Hansson, Stena Fastigheter Göteborg och Riksbyggen.

– I princip kommer det skickas fyra olika fakturor till varje enskild aktör. Går upphandlingen bra talar vi om möjlighet, men går den dåligt och det blir strul så delar vi på en viss risk eftersom vi är beroende av varandra, säger Lennart Hedström till tidningen.

Staden tar risken när det kommer till allmän plats, medan de tre byggaktörerna tar risken för den mark som bolagen ska bygga hus på.

– Om det skulle bli dyrare på en kvadratmeter gata så betalar staden för det, precis som om pålarna under vår kontorsbyggnad skulle slås sönder så betalar vi det. I grunden tar var och en sin del av risken. Vi är beroende av varandra och tilläggsavtalet ska reglera mellanhavanden som finns och risk, säger han till tidningen.