Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Åklagaren om bussförarens straff: ”Ligger på fängelsenivå”

Tre 14-åringar från Marks kommun miste livet i bussolyckan utanför Sveg. Foto: NISSE SCHMIDT/TT
Förhandlingarna hålls under två veckors tid i Borås Tingsrätt. Foto: PER WISSING
Åklagaren Mikael Bäckström Foto: HENRIK JANSSON
Busschauffören tillsammans med sin advokat Ulrik Smedberg. Foto: Henrik Jansson

Är busschauffören som körde bussen från Skene som kraschade utanför Sveg skyldig till olyckan som kostade tre barn livet?

– Chauffören har varit oaktsam i sådan grad att åtal ska väckas, det är min bedömning, säger åklagaren Mikael Bäckström.

Chauffören förnekar brott.

I dag inleds rättegången i Borås Tingsrätt.

Strax efter klockan klockan 22 den 1 april 2017 sätter sig 52 åttondeklassare och sex lärare från Ängskolan i Skene i dubbeldäckaren.

Destinationen är Klövsjö i Härjedalen där man ska åka skidor i en vecka. Men man kommer aldrig fram.

Klockan 06.59.47 den 2 april 2017 upphör registreringen av hastighet i bussens färdskrivare. Sekunderna före pendlade hastigheten mellan 99 och 100 km i timmen. Sedan sänks hastigheten under 22 sekunder ner till noll.

Då ligger bussen vält på högersidan av vägen två mil utanför Sveg och katastrofen är ett faktum. Tre 14-åringar omkommer och ytterligare 45 passagerare får olika grader av fysiska skador.

 

LÄS MER: Gunnar klev på bussen men kom aldrig tillbaka

 

Under två års tid har utredarna under ledning av Mikael Bäckström försökt få svaret på frågan: Hur kunde det hända?

Förundersökningen är synnerligen diger, men ger inget klart svar på frågan.

Chauffören utpekad

Haverikommissionen och experter utesluter att olyckan beror på yttre faktorer som dålig väg eller tekniska fel på bussen.

Helt i fokus under de kommande veckornas förhandlingar står i stället en tidigare helt ostraffad busschaufför i 65-årsåldern.

Åklagare Miakel Bäckström förklarar varför han har valt att väcka åtal mot chauffören.

– Det är mot bakgrund av de uppgifter som framkommit under förundersökningen, där alternativa olycksorsaker har uteslutits. Då tänker jag på vägbanan, fordon och även den trötthetsanalys som gjorts och som visar att chauffören har varit påverkad av trötthet, säger Bäckström.

Chaufförens advokat, Ulrik Smedberg, håller inte med:

– Min uppfattning är samma som Statens haverikommission har: Man kommer aldrig kunna slå fast vad som orsakade den här olyckan.

Smedberg säger vidare att han är helt övertygad om att olyckan inte kan förklaras med att den åtalade chauffören var trött.

– Vi är helt bergfasta där. Vad orsaken är till att bussen gick av vägen vet vi lika lite som någon annan.

Chauffören erfaren

Chauffören hörs redan klockan 11.15 olycksdagen, drygt fyra timmar efter kraschen. Han berättar att han kört bussar sedan 1983.

Nio dagar senare, 11 april 2017 klockan 13.10, delges han misstanke om brotten vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada av åklagare Karin Johnsson Ryd. Förhöret hålls på polisstationen i Varberg av förhörsledare Bengt Nilsson.

Chauffören, som förnekar brott, är anställd av Bergkvara Buss sedan 2010. Busskortet togs 1983 och han har försörjt sig som bussförare sedan 1999.

Han är fullt frisk, äter inga mediciner och är väl medveten om kör- och vilotidsreglerna. Han har tidigare erfarenhet av att köra denna typ av dubbeldäckare.

Vet inte varför

Vad var orsaken till att olyckan inträffade just på denna plats, kan det ha varit så att han ”nickade till/somnade” en kort stund? Chauffören får frågan i förhör.

Chauffören vet inte. Bussen bara gungade till och sedan stack framvagnen i väg. Bussen gick inte att korrigera. Han kan inte svara på varför det gungade till.

Efter kraschen tappade han medvetandet en kort stund. När han vaknade hängde han i sitt säkerhetsbälte. Detta skars loss av någon ur räddningspersonalen sedan kunde han ta sig ut genom framrutan som slagits sönder med handkraft.

Nästa förhör dröjer till 17 januari 2018. Det leds av Christer Görsten på polishuset i Göteborg. Nu står det klart att brottsmisstanken gäller minst 45 personer som skadats i olika grad utöver de tre ungdomarna som miste livet.

– Bussen svajade till när jag kom ned i ett gupp, höger framhjul kom utanför asfaltskanten och jag kunde inte styra upp bussen på körbanan igen, säger chauffören.

Kan det vara så att, du trots allt somnat och därmed kommit av körbanan?

– Nej, det tror jag aldrig.

Chaufförens advokat, Ulrik Smedberg, poängterar i förhöret att han fått ”information från Haverikommissionen att servostyrningens olja hade läckt ut”. Till BT säger advokaten:

– Han mår ju dåligt över ungdomarna som avled, deras anhöriga och alla som var med på bussen. Han inser ju att även om han mår dåligt så mår andra ännu sämre och det är ju en smärta i sig för hans del.

Sannolikt är det där han kommer att lägga kraften i sitt försvar.

Förhandlingarna kommer att hållas under åtta dagar fram till 27 mars. De flesta av passagerarna på olycksbussen kommer att höras.

Vilket straff som åklagare Mikael Bäckström kommer att yrka på, är ännu oklart.

– Min bedömning är att det så klart ligger på fängelsenivå, men sen finns det utrymme för alternativa påföljder, säger han.

 

LÄS MER: Stina, 16, berättar om bussolyckan 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!