Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Busschaufförerna har fått nog – vill få slut på trakasserierna

Se några av dagens toppnyheter

De blir utsatta för trakasserier, hot och fientlighet varje dag. 

Busschauffören Jenny Gustavsson, 43, har tröttnat.

– Folk har blivit mycket mer fientliga och man kan inte behandla oss hursomhelst, säger hon.

Efter en lång tid av dåligt bemötande från passagerare har busschaufförerna i Skaraborg fått nog. 

En av dem är Jenny Gustavsson, 43, som kör buss i Mariestad sedan sex år tillbaka.

– Grejen är att de senaste fem åren har folk blivit mycket mer fientliga. De får en att känna sig som lägre stående varelser, säger hon.

Kollegan Mikael Rylander tog därför beslutet att starta en namninsamling för att uppmärksamma problemet.

– Jag skrev en insändare till våran lokaltidning där jag tog upp allt det här om trakasserierna för några år sedan. Sen har vi fört en diskussion några stycken och bestämde oss för att starta en namninsamling, säger Mikael Rylander.

I nuläget har man fått in 50 underskrifter av busschaufförer från tre depåer som jobbar i Mariestad och närliggande orter.

– Trakasserierna är något som länge har diskuterats i lunchrummet, och det stannar gärna där. Men vi är så många som tagit den här skiten för länge, säger Mikael Rylander.

Mikael Rylander, Jenny Gustavsson och Krister Sundberg arbetar som busschaufförer i Mariestad. De är trötta på trakasserierna. Foto: Privat / Privat

Passagerarna blir aggressiva direkt

De hotfulla situationerna uppstår oftast när en passagerare hoppar på bussen utan att betala, och blir konfronterad av chauffören.

– De hoppar på, sätter sig och struntar i att betala. Man går väl inte in på bion utan att köpa biljett? Eller går in i affären och snor någonting? säger Jenny Gustavsson.

Hon förklarar att det inte handlar om att den ovilliga betalaren diskuterar priset, i stället blir de aggressiva direkt. 

– I bland kan man känna stöd från vettiga passagerare som säger ifrån, men så ska det inte heller vara, säger Jenny Gustavsson.

Namninsamlingen har som mål att kontrollanter ska införas i större utsträckning som hjälper busschaufförerna vid hotfulla situationer. 

– Västtrafik borde ha stort intresse i detta för det är deras förlorade pengar, säger Jenny Gustavsson.

Just nu har det kommit in 50 underskrifter av busschaufförer från tre depåer som jobbar i Mariestad och närliggande orter. Foto: THOMAS HARRYSSON / VÄSTTRAFIK

Västtrafik ser allvarligt på problemet

Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik, förklarar att alla former av hot och våld mot förarna är helt oacceptabelt.

– Vi ser jätteallvarligt på detta och det är verkligen inte alls bra. Vi försöker lyssna på problemen, säger Henrik Kjellberg. 

Västtrafik arbetar med en upphandling kring biljettkontroller. I samband med att den blir klar utökas närvaron av kontrollanter i regionen.

– Då är tanken att kontrollanterna ska agera utifrån vad de får för information från chaufförerna. När förarna uttrycker ett behov så ska de få det, säger Henrik Kjellberg. 

Vad ska busschauffören göra vid en hotfull situation?

– Ingen av våra förare ska utsätta sig själva för fara. De ska ha en trygg och säker arbetsplats och vi gör fler insatser för att öka trygghet och säkerhet, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik.

Bland annat utförde Västtrafik tester med kroppskameror för förare i Uddevalla. Vilket har visat sig skapa lugnande effekter på situationer som kan uppfattas som otrygga.