Busschaufförens uppror: ”Mitt liv det hänger på”

Senaste nytt om coronautvecklingen i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helgerna.
Busschauffören Tina Martinsson.
Foto: PRIVAT
Coronaviruset till trots: Jönköpings länstrafik anser fortfarande att resenärer ska betala framme vid föraren om det krävs.
Foto: Lii Almnäs/Region Jönköpings län

Coronaviruset till trots: Jönköpings länstrafik anser fortfarande att resenärer ska betala framme vid föraren om det krävs.

Busschauffören Tina Martinsson, 60, är en av dem som nu säger ifrån.

– Det är mitt och mina kollegers liv det hänger på, säger hon.

Situationen för busschaufförerna hos Omnibus i Habo i Jönköping har tidigare uppmärksammats i en artikel i Jönköpings-Posten.

Kritiken riktas mot Jönköpings länstrafik, som vill att resenärer som behöver ska betala framme vid förarplats trots chaufförernas utsatta arbetsförhållanden i coronatider.

Flera busschaufförer i Sverige har dött i covid-19.

– Saken är den att vi sitter helt oskyddade. Länstrafiken rekommenderar att vi har stängt första dörren, men de vill ha betalt så även om vi tar in resenärerna genom andradörren ska vi kalla fram dem som inte har månadskort eller kan betala i appen, säger Tina Martinsson, busschaufför sedan 14 år tillbaka.

”Har inte råd att vara snäll”

Tidigare har hon kört stadstrafik, men nu jobbar hon på Omnibus i Habo och kör regiontrafik.

Tina Martinsson reagerar starkt på vad hon anser är ett nonchalerande av chaufförernas arbetssituation.

– Jag har inte råd att vara snäll och göra som Länstrafiken vill. Det är mitt och mina kollegers liv det hänger på, säger Tina Martinsson.

Göran Carlstein, vd för Omnibus, instämmer i kritiken.

– Jag tycker agerandet är mycket märkligt och fyrkantigt. I andra fall i landet har man tagit hänsyn till busschaufförerna och arbetsmiljön på ett bättre sätt. Mina chaufförer är en utsatt grupp och många är oroade. Vi vill ha förståelse för att vi befinner oss i en situation vi aldrig har gjort och under den tiden måste det finnas utrymme för flexibilitet. Så mycket pengar handlar det inte om, säger han till JP.

Förslaget: Flytta kortläsaren

Tina, vad vill du ska göras åt detta?

– Mitt förslag är att de ger rabatt i appen och att de sätter kortläsaren längre bak i bussen. Vi behöver inte få dem ända upp i ansiktet.

– Varje resenär har ansvar för sin egen biljett. Det är inte svårt att ladda ned appen. Någon kanske säger att de över 70 inte kan använda appen, men de ska ändå inte åka buss nu, och skulle de komma är det en försumbar summa. Då kan de släppa på det, tycker jag.

Carl-Johan Sjöberg är trafikdirektör på Jönköpings länstrafik. Han säger att han har förståelse för chaufförernas oro.

– Jag förstår så klart att förare är oroliga för att bli smittade. För det är vi på något sätt allihopa. Oberoende på vad vi gör och vad vi arbetar mer. Sedan är vi mer eller mindre utsatta i arbetet, säger han och fortsätter.

– Vi var rätt tidigt ute med att säga att vi stänger framdörren och det var på önskemål från trafikföretagen. Dock behöver resenären gå fram och lösa biljett även om de går igenom de andra dörrarna.

Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör för Jönköpings länstrafik
Foto: Johan Werner Avby

Kan sätta upp plexiglas

Han säger att en lösning är att sätta upp plexiglas vid förarplatserna.

– Det känns som en bra lösning och om chaufförerna känner sig mycket tryggare med det är det helt okej att sätta upp sådana. Om alla är överens om att det är en bra lösning, för då kan vi öppna första dörren igen och resenärerna kan gå på precis som normalt, säger Carl-Johan Sjöberg.

Plexiglas är dock inte en lösning Tina Martinsson tror på.

– Jag har sett de som Nettbuss har, de glappar bak och fram. Nyser någon kommer bakterierna till oss ändå. Det skulle bli som en bedräglig trygghet, säger hon.

Huruvida Omnibus ska gå vidare till Arbetsmiljöverket är oklart, skriver JP.

Specialprogram om flockimmunitet med Niklas Svensson.