"Det får räcka nu, det här går inte längre", säger busschauffören Martin Andreasson. Foto: Privat"Det får räcka nu, det här går inte längre", säger busschauffören Martin Andreasson. Foto: Privat
"Det får räcka nu, det här går inte längre", säger busschauffören Martin Andreasson. Foto: Privat
Krossade rutor, stenkastning, attacker med grön laser och hotfull stämning är vardag för chaufförerna längs linje 720. Foto: LENNART REHNMANKrossade rutor, stenkastning, attacker med grön laser och hotfull stämning är vardag för chaufförerna längs linje 720. Foto: LENNART REHNMAN
Krossade rutor, stenkastning, attacker med grön laser och hotfull stämning är vardag för chaufförerna längs linje 720. Foto: LENNART REHNMAN
Så sent som på fredagen attackerades en buss med ägg- och stenkastning. Foto: PrivatSå sent som på fredagen attackerades en buss med ägg- och stenkastning. Foto: Privat
Så sent som på fredagen attackerades en buss med ägg- och stenkastning. Foto: Privat

Busschaufförens larm: "Vet aldrig när det ska smälla"

Publicerad

Krossade rutor, stenkastning, beskjutning med grön laser och hotfull stämning.

Det är verkligheten för de busschaufförer som kör linje 720 i Kungsbacka.

– När ungdomsgängen väller in, både fulla och höga som hus, så sitter man där med en klump i magen och bara hoppas att det ska sluta väl, säger busschauffören Martin Andreasson.

Nu har han och hans kolleger fått nog.

Problemen har funnits under många år, i perioder är det lugnt, och stundtals är det riktigt illa för de busschaufförer som kör linje 720 Kungsbacka-Särö-Kullavik.

– Nu är vi definitivt inne i en problematisk period. Så sent som i går fick en buss rutan krossad när en förbipasserande bil kastade ut en massa ägg och något annat som förmodligen var sten, säger Martin Andreasson, som också är skyddsombud på bussföretaget.

Krossad ruta på en buss efter stenkastningFoto: Privat

Han säger att det märkts en tydlig ökning av incidenter sedan skolan slutade för en månad sedan. Och busschaufförerna i Kungsbacka har fått nog.

– Äggkastning, stenkastning, grön laser och mopeder som tvärnitar precis framför bussen är bara några av problemen, säger Andreasson.

"Känner ett stort obehag"

Att vägra att betala för sig, stölder av nödhammare, sönderslagna busskurer och hotfullheter är några ytterligare problem längs linje 720.

– Man känner ett stort obehag när man sitter och kör. Man vet ju aldrig när det kan smälla – och det är ju ganska så kraftfulla fordon som vi manövrerar, säger Andreasson och fortsätter:

– För ett par veckor sedan, när jag körde sista natturen till Kullavik, så kom det på ett gäng ungdomar. Hälften av dem ville inte betala, såna fajter tar vi ju inte längre, men däremot var det en person som inte ville släcka sin cigarett på bussen – och då var jag tvungen att säga ifrån.

 

LÄS OCKSÅ: Ungdomsgäng till attack mot polisen 

 

Motvilligt släckte den unge mannen då sin cigarett.

 – Men sen satt ju jag resten av resan med en klump i magen och undrar om han kommer att göra någonting mot mig – eller mot bussen när de kliver av. Man sitter med ett finger redo på överfallslarmet.

"Det får räcka nu"

Trafikledningen och arbetsgivaren erbjuder god stöttning, menar Martin Andreasson, men de står maktlösa inför att hindra de personer som terroriserar chaufförerna. Andreasson vittnar om flera kolleger som inte längre vågar köra den aktuella sträckan.

– Det känns ju bara som en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka. Och det enda vi vill göra är ju att transportera våra gäster på ett tryggt och säkert sätt.

Anna-Karin Ringdahl, stationsbefäl vid polisen i Kungsbacka, bekräftar busschaufförens bild om deras utsatthet.

– Det har ju pågått under flera års tid. Det är ungdomar på mopeder och epa-traktorer som ställer till det. Och just ute i Kullavik är det ju väldigt ungdomstätt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Stenkastning mot buss – förare skadad

"Gärna vara överallt" 

Martin Andreasson upplever att busschaufförernas oro inte får gehör hos polisen, något som Anna-Karin Ringdahl har en förklaring till.

– Larmen prioriteras ju av polisen regionledningscentral utifrån hur allvarliga de bedöms vara. Vi skulle ju gärna vara överallt samtidigt, men det är omöjligt för oss. Men givetvis vill vi att de ska larma vid akuta händelser, det är väldigt mycket bättre än att polisanmälan kommer in via arbetsgivaren långt senare, säger hon.

Men Martin Andreasson och hans kolleger vill ha ett slut på vandaliseringarna, hoten och sabotagen.

– Det får räcka nu, det här går inte längre, säger han.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER