Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Busschaufförens larm – hot och attacker ökar

Bussföraren Martin Andreasson, som också är fackombud, vill att förarna ska slippa kontrollera passagerarnas biljetter på grund av hot. Foto: PRIVAT
Foto: STINA OLSSON / VÄSTTRAFIK
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Bussförare i Västsverige får ta emot allt fler hot.

”Vi vet var du bor”, ”vi ska ta dig på stan” – sådant kan Martin Andreasson få höra av passagerare som inte vill betala biljett.

– Otryggheten för oss förare ökar konstant. Man mår dåligt och vet aldrig vad som ska hända nästa gång bussdörren öppnas, säger Martin Andreasson som också är regionalt fackligt ombud på Kommunal.

Hoten mot bussförare i Västsverige har ökat markant. Enligt Västtrafik kom 118 rapporter om incidenter med hot, kränkningar och ofredanden under 2011. Förra året rapporterades 175 incidenter. Något även SVT Väst har berättat.

– Det är fasansfulla siffror. Och i verkligheten är det enligt min uppfattning att siffrorna egentligen är betydligt högre. Allt blir tyvärr inte rapporterat, säger Martin Andreasson, bussförare och regionalt fackligt ombud för trafiken inom Kommunal Väst.

Verbala hot och fysiska påhopp

Det handlar både om verbala hot och fysiska påhopp mot förarna, oftast i samband med att de ska kontrollera passagerares biljetter.

– Ibland kan personer bli extremt upprörda om man av någon anledning missar en anslutning, till exempel på grund av halka eller köer, men det är inte hot på samma sätt, säger Martin Andreasson.

Han berättar om hur de verbala attackerna kan låta när personer vill slippa betala för resan: ”Vi vet var du bor”, "Vi ska ta dig på stan”, ”Sossejävel”, ”Vi betalar redan så mycket skatt”.

– Det förekommer även fysiskt våld. Förare har till exempel fått äpplen kastade på sig, säger han.

Kommentarer om utseende

Martin Andreasson har även blivit påhoppad för sitt utseende.

– Jag är inte den smalaste personen och jag har fått många kommentarer om min vikt. ”Din fete jävel” kan jag få höra, säger han.

Attackerna är påfrestande och påverkar arbetsmiljön mycket negativt förklarar Martin Andreasson.

– Det är ett stort problem i hela regionen. Det hör jag när jag är ute och träffar medlemmar från Strömstad till Kungsbacka. Man mår dåligt. Du vet inte vad som ska hända nästa gång du stannar och öppnar bussdörren.

”Söker förståelse hos Västtrafik”

Kommunal vill nu att förarna ska slippa utföra biljettkontroller.

– Vi söker förståelse hos Västtrafik för problemet. Men vi känner inte att de har förståelse för hur det är att sitta bakom ratten på en buss, säger Martin Andreasson.

 

LÄS MER: Busschauffören Martin: Ungdomarna hotar oss

 

För ett par veckor sedan krävde facket att bussförare på bussar i Uddevalla skulle sluta göra biljettkontroller. Viseringarna stoppades efter att förarna under lång tid fått ta emot hot. Arbetsmiljöverket hävde stoppet efter några dagar. Detta efter att bussbolaget Omnibuss i Uddevalla startat en åtgärdsplan.

Västtrafik har förklarat det ökande antalet incidenter med att resandet ökat under de aktuella åren, konstaterar Martin Andreasson.

– Det köper jag inte. Det är främst vanliga pendlare som ökat sitt resande och det är inte samma klientel som hotar oss förare. Det är främst ungdomar mellan 20 och 30 år på helgkvällar som kan vara påverkade av alkohol eller droger, säger han.

Antal rapporter där bussförare utsatts för hot, ofredande och ärekränkning under 2011 - 2017

2011: 118 

2012: 91 

2013: 102 

2014: 142 

2015: 159

2016: 142 

2017: 175

 

Källa: Västtrafik

”Tappar intäkter”

Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten inom Västtrafik, förklarar att bolaget inte ser det som en lösning att ta bort biljettkontrollerna ombord på bussarna i regionen.

– Då tappar vi intäkter och släpper på kunder utan att ha kontroll. I Göteborg har vi öppen visering, där kan passagerare gå in genom alla dörrar, men ute i regionen är det svårare. Där har vi inte samma möjlighet att göra biljettkontroller med kontrollanter, säger han.

Jarl Samuelsson konstaterar att ”hot och våld inte är acceptabelt” och att det är något som måste åtgärdas.

”Försöker hitta andra lösningar”

– Vi försöker hitta andra lösningar tillsammans med våra trafikbolag. Det kan handla om trygghetsvärdar, ökad närvaro av biljettkontroll, att förarna har kroppsburen kamera och ett nära samarbete med polismyndighet och väktare, säger han och fortsätter:

– Vi går igenom ort för ort, vad som är problemet och vad som kan göras. På olika platser har vi brottsförebyggande råd. Och på vissa ställen, som i Kungsbacka, jobbar vi med ideella föreningar.