Busschaufför knivattackerad – facket kritiserar Västtrafik

Sladjana Gustafsson, ordförande för Kommunal Väst, riktar kritik mot Västtrafik.
Foto: Jens Andersson

En busschaufför skadades allvarligt i veckan efter att ha blivit knivhuggen på en linjebuss i Göteborg.

Bussbolaget är ansvarigt för arbetsmiljön och säkerheten för sina förare, men det är mot beställaren Västtrafik som fackförbundet Kommunal riktar den skarpaste kritiken.

– Hade man lyssnat på oss och infört de åtgärder som vi har kämpat för så hade det här inte hänt, säger Sladjana Gustafsson, ordförande för Kommunal Väst.

Larmet om knivattacken i Hisings Backa kom in strax efter klockan 13 på tisdagen. 

Busschauffören i 35-årsåldern hade lämnat förarplatsen för att återställa trycket i dörrarna efter att ett ungdomsgäng dragit i nödbromsen. Men innan han kunde sätta sig i säkerhet bakom det så kallade barriärskyddet, attackerade en av ungdomarna honom med kniv.

Han fördes till sjukhus med allvarliga skador. 

Henrik Kjellberg på Västtrafiks presstjänst uttalade sig senare om händelsen.

– Det är så klart väldigt allvarligt. Ingen i vår personal eller våra passagerare ska behöva drabbas av det här eller känna sig otrygga, sa han.

Men otryggheten är vardag för förarna, och Västtrafik gör inte tillräckligt för att komma tillrätta med problemen. Det menar Sladjana Gustafsson, ordförande för fackförbundet Kommunals avdelning Väst.

– Nu sitter vi här och diskuterar en fråga som vi lyft flera gånger, men ingen har lyssnat. Det krävdes att det händer en hemsk händelse, och det gör mig ledsen och förbannad, säger hon.

Det var på en linjebuss i Göteborg som en busschaufför knivattackerades av en resenär i tisdags.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON

Vill se tydligare säkerhetskrav

Det är trafikbolagen som ansvarar för bussförarnas säkerhet och arbetsmiljö, men Gustafsson anser att Västtrafik har ett indirekt ansvar som beställare av tjänsten. Hade det ställts specifika säkerhetskrav i upphandlingarna så hade det vinnande trafikbolaget, oavsett vilket, haft pengar avsatta för att komma tillrätta med problemen, menar hon.

– Själva arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren, och vi försöker påverka dem. Men i själen känns det orättvist för vi vet att företagen inte har rätt förutsättningar, säger hon.

Och hon får medhåll av Ronny Sunesson, ordförande för Kommunals västliga trafiksektion och själv bussförare.

Han berättar att facket tidigare haft dialogmöten med trafikbolagen och Västtrafik, bland annat för att diskutera upphandlingsprocesser, men att Västtrafik ensidigt valde att avsluta den dialogen för ett par år sedan. 

– Kallelserna till mötena slutade att komma, och när vi efterfrågade dem så fick vi ett generellt svar att vi inte är en del i den processen då Västtrafik inte har ett arbetsmiljöansvar, säger han.

Ronny Sunesson är ordförande för Kommunals västliga trafiksektion, och är själv bussförare.
Foto: PRIVAT

Västtrafik: ”Olyckligt”

Enligt facket har man bland annat efterfrågat en teknisk lösning som gör det möjligt att återställa trycket i dörrarna från förarplats, när någon har dragit i nödbromsen. De tekniska förutsättningarna finns, men när det inte ställs krav på det i upphandlingen blir det upp till de enskilda trafikbolagen att hitta pengar till åtgärden.

– Hade man lyssnat på oss och infört de åtgärder som vi har kämpat för så hade det här inte hänt, säger Sladjana Gustafsson, och syftar på tisdagens knivattack.

Mikael Olsson, chef för trafikfrågor på Västtrafik, bemöter kritiken.

– Om kommunal känner att Västtrafik inte har varit lyhörda så är den känslan rätt. Då kan det vara olyckligt, säger han.

Olsson hävdar att han inte vet vad som låg bakom beslutet att inte längre kalla facket till dialogmötena, men han utesluter inte att de åter kan välkomnas in i värmen.

– Det är klart att vi är absolut positiva till att ha en fortsatt dialog med kommunal och deras trafikföretag i de här frågorna, säger han.

Mikael Olsson, chef för trafikfrågor på Västtrafik.
Foto: Thomas Harrysson / Västtrafik

SE OCKSÅ: Charmane är ”för snygg” för att köra buss