Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Burgarkriget intensifieras i Göteborg: Max storsatsar

När den svenska hamburgerkedjan Max under hösten öppnar på två nya platser i Göteborg intensifieras kampen om de hungriga kunderna.
Max slog upp portarna till sin nya restaurang tidigare i veckan.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Richard Bergfors, vd och koncernchef för Max utanför den nya restaurangen på Lindholmen.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Foto: Skärmdump Max hemsida

När den svenska hamburgerkedjan Max under hösten öppnar på två nya platser i Göteborg intensifieras kampen om de hungriga kunderna.

De andra två spelarna är de internationella kedjorna Burger King och McDonald’s och Göteborg har blivit spelplatsen alla sneglar på.

– Är det något vi kan så är det att just att slåss mot och utmana de amerikanska jättarna, säger Richard Bergfors, vd och koncernchef för Max.

Max slog i onsdags upp portarna på den nya restaurangen, placerad i Sibyllas gamla lokaler på Lindholmen. Det har Hela Hisingen tidigare rapporterat.

Det var lunchtid i det expansiva området där både företag och gymnasieskolor finns, en strategisk plats att ha en restaurang på.

En värd försökte se till att det inte blev för trångt inne i restaurangen när en strid ström människor ville köpa hamburgare till lunch.

En ny restaurang slog upp portarna på Lindholmen.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Max nyöppnade restaurang ligger på Lindholmen i Göteborg.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

Men det är inte bara Max som ser potentialen i att ha en restaurang där många människor tillbringar sina vardagar – i närområdet myllrar det redan av restauranger och andra snabbmatsställen.

”Kraftig tillväxt på marknaden” 

Restauranger i alla former har generellt haft det svårt under coronapandemin och många har börjat erbjuda andra tjänster än tidigare.

Det kan vara att de anslutit sig till någon av de stora budfirmorna, som Foodora och Uber Eats, som kan köra ut mat hem till kundernas dörr. 

Men nu när krisen börjat mojna kommer också kunderna tillbaka fysiskt i allt större utsträckning. 

Det är inte bara på Hisingen som Max öppnar, i mitten av oktober öppnar de en restaurang i Jensens Bøfhus gamla lokaler på utsidan av Nordstan.

Richard Bergfors, vd och koncernchef för Max, säger att företaget är i en kraftig expansionsfas.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
I närheten av den nya restaurangen finns både Burger King och McDonald's.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

När Max öppnar vid Nordstan innebär det att alla tre av de stora kedjorna finns inne i köpcentrumet. 

– Det är jättekul, vi är i en kraftig expansionsfas där vi har planer på att gå från från dagens fyra miljarder till tio miljarder på max tio år. Det är en kraftig tillväxt på den marknaden där vi finns, både i Sverige och utomlands. Göteborg är en av de prioriterade marknaderna där vi ser en stor potential att fortsätta växa, säger Richard Bergfors, vd och koncernchef för Max.

Är det strategiska platser ni valt?

– Absolut, vi är väldigt noga när vi väljer lägena, och vi tror jättemycket på båda lägena. Men det finns många andra lägen i Göteborg som vi skulle vilja öppna på, det tar tid att hitta dem och sen är det långa processer med bygglov och byggnation. 

Öppnade först i Allum 

Max har funnits i 52 år, sedan Curt Bergfors och Britta Fredriksson startade i Gällivare 1968. Curt Bergfors är fortfarande arbetande styrelseordförande och företaget har under alla år drivits inom familjen. 

Men det var först i samband med att köpcentrumet Allum invigdes i Partille 2006 som Max fick sin första restaurang i Göteborgsområdet. 

Eftersom Max tog över Sibyllas gamla lokaler gick etableringen snabbare än den gjort annars.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

Med den nya restaurangen på Lindholmen är det tolv stycken, och snart 13. 

Konkurrensen hårdnar om kunderna, men Max vd ser det som en chans att bli bättre. 

– Det är hård konkurrens, så här ser det ut överallt där vi öppnar och där vi finns överhuvudtaget. Både i Sverige och utanför slåss vi ju med de amerikanska jättarna, det har vi gjort i 52 år sedan min mamma och pappa grundade företaget. Vi är ett familjeföretag, är det något vi kan så är det att just slåss mot och utmana de amerikanska jättarna, säger Richard Bergfors. 

McDonald's: ”Tänker inte på någon enskild” 

Det görs ofta olika undersökningar mellan de olika kedjorna och smaktesterna brukar variera. Men som led i kriget om hamburgerkunderna lyfter kedjorna alltid undersökningarna som är till deras egen fördel.

McDonald's, som grundades redan 1940 i USA, har jämförelsevis 37 000 restauranger runtom i världen. Den enorma kedjan omsätter runt 21 miljarder dollar.

– Vi välkomnar konkurrensen oavsett vilka restauranger som etablerar sig. Vi arbetar för att ge våra gäster en bra upplevelse när de besöker McDonald’s. Det finns många valmöjligheter för den som är hungrig i Göteborg, och vi tänker inte på någon enskild konkurrent, säger Anders Höweler som är franchisetagare för bland annat McDonald's-restaurangen i Nordstan.

Köpcentrumet Nordstan där McDonald's och Burger King ligger.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Burger King finns förutom i Nordstan också på Kungsportsavenyn.Foto: Johanna Waak

Båda företagen vill expandera

Henrik Nerell som är presschef för McDonald's i Sverige säger att även de planerar för fler restauranger i Göteborgsområdet.

– Vi avser att öppna cirka 30 restauranger de kommande åren, och vår ambition är att några av de etableringarna kommer att hamna i Göteborg med omnejd, säger han.

McDonald’s vill öppna cirka 30 nya restauranger i landet de kommande åren.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Något Max också planerar framöver, även om det inte finns några exakta datum eller platser. 

Stor ökning av hamburgerrestauranger 

Men det är inte bara snabbmatshamburgare från de stora kedjorna som konkurrerar om kundernas uppmärksamhet och pengar.

Allt fler ser den växande hamburgarkulturen och att göra hamburgare som restaurangmat som en lukrativ marknad. 

Kändisar som rapparen Petter har startat hamburgerkedjan HAK och bara i Göteborg finns det flera olika etablerade varumärken som Burgerson, Bastard Burgers, The Barn och Tugg. 

Samtidigt står de etablerade snabbmatskedjorna starka i konkurrensen.

– Det har fullkomligt exploderat med den typen av koncept, inte bara i Göteborg utan också i hela Sverige och vi har gått bättre än någonsin under den perioden, säger Richard Bergfors. 

På Burger King medger man att konkurrensen hårdnar på marknaden: 

– Det är positivt att branschen växer men samtidigt blir det givetvis tuffare när man konkurrerar med fler. Göteborgarna kan inte äta hur många burgare som helst, lite skaldjur ska de väl också ha, säger Daniel Schröder, marketing director. 

Han berättar också att nyetableringarna från konkurrenterna kommer att innebära att nya knep för att locka kunderna. Men till syvende och sist är det upp till varje kund att själv bestämma. 

– Nya lokala etableringar bemöts ofta med lokala taktiska initiativ från enskilda restauranger i närheten. På nationell nivå har vi en långsiktig strategi och samlade gemensamma insatser för hela landet.

Se mer:

Grillskola med köttkungen Johan Jureskog.