Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Britt-Maries sjukresa blev en mardröm: ”Kunde inte sova”

Britt-Marie lider av grå starr och har svårt att se, hon hade väntat i månader på att få komma till en ögonklinik i Göteborg.

En misslyckad sjukresa med Västtrafik gjorde att hon missade läkartiden och blev betalningsskyldig. 

– Jag mådde så dåligt och kunde inte sova på två veckor, säger hon.  

Britt-Marie Johansson, 73, bor i Lidköping och har länge lidit av grå starr. Väntetiderna för att få komma till en ögonklinik i närheten är långa. I mitten på oktober skickades hon därför till en ögonklinik i Göteborg. Hon beställde en sjukresa via Västtrafik, vilken inte riktigt blev som hon tänkt sig, hon kom inte ens fram. 

– Det var en mardrömsresa. Det var helt fruktansvärt, säger hon. 

Den 18 oktober berättar Britt-Marie att hon förväntansfullt lämnade Lidköping för att börja vägen mot en bättre syn. Efter 3,5 timmar resandes med Ronden, Västtrafiks anpassade buss för sjukresor, kom hon äntligen till Sahlgrenska sjukhuset. Där skulle en taxi hämta upp henne, men den kom aldrig. 

– Jag bara stod där utanför ingången och väntade. Jag ringde Västtrafik och de sa att en taxi var på väg, men att den var försenad. Jag väntade en timme men den kom inte och sedan fick jag ett meddelande från ögonkliniken, jag hade missat min tid, säger Britt-Marie.  

”Det var så hemskt allting”

Britt-Marie berättar att hon kände förtvivlan. Det enda hon ville göra var att åka hem igen, men det visade sig att hon hade missat Rondens sista tur. 

I stället fick hon ta en sjuktaxi och då hon inte kunde visa läkarintyg på grund av det uteblivna besöket, riskerade hon att betala normalpris.

– Det var så hemskt allting. Jag fick ingen hjälp med mina ögon, i stället fick jag bara uppleva allt fruktansvärt, säger hon. 

Väl hemma var Britt-Marie förtvivlad och rädd, speciellt för att behöva betala full pris för taxiresan. 

– Jag mådde så dåligt och kontaktade Västtrafik men fick inte något gehör.

Fick tillbaka pengarna efter artikel 

Hon berättar att det först var när hon kontaktade Nya Lidköpings-Tidningen som något började hända. 

– Det är otroligt att man ska behöva kontakta media för att få hjälp. Efter att de på tidningen skrivit om mig och kontaktat Västtrafik fick jag äntligen min ersättning. 

Den 21 november fick Britt-Marie full ersättning från Västtrafik. Men hon menar att det inte hjälper då hon blivit rädd för framtida resor. 

– Det känns inte bra. När jag fick ny tid hos ögonklinik fick min son ta dit mig. Jag vet inte om jag litar på att kunna resa så här igen. 

"Vi fick först inte underlaget"

Åsa Björk är kommunikationsansvarig på Västtrafik och säger att det handlar om ett missförstånd gällande informationsunderlag. 

– Vi fick inte all information av henne först men sedan så kontaktade vi henne igen och då redde allting ut sig, säger hon och fortsätter:

– Vi har aldrig ifrågasatt hennes ersättning, det är klart att hon ska få den. Vi hade bara inte allt underlag i början. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!