Britt-Marie Vallgren i Mölnlycke hade legat och vilat på soffan kvällen 6 september. Hon var på väg till badrummet när hon halkade och föll omkull.
– Jag ramlade inne i badrummet och kände hur det krasade i benet. Jag slog i huvudet också ganska rejält och blev liggande på golvet, berättar hon.
Britt-Marie Vallgrens ena ben, det som hon skadade vid fallet, är amputerat en bit nedanför knät. Hon har haft en larmknapp runt armen en tid, just för att hon varit rädd för att ramla och inte kunna få hjälp.
– Jag är verkligen tacksam över att jag hade larmet. Hemtjänsten kom hit jättefort och ringde efter ambulans. De kunde inte lyfta eller flytta mig från golvet, säger hon.
Låg på golvet över tre timmar
De trodde alla att ambulansen snart skulle vara framme. Men tiden gick.
– Hemtjänstpersonalen ringde flera gånger och varje gång sa de att ambulansen var på väg. Men jag låg över tre timmar på badrumsgolvet innan ambulansen kom.

Britt-Marie Vallgren beskriver de svåra smärtorna och de mörka tankar som dök upp:
– Det var fruktansvärt. Jag kunde inte röra mig och hade så ont så jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Det var grymt, hemskt, att ligga där. Jag kände mig allt mer kraftlös och tänkte att nu är det nog slut.
Hon hyllar hemtjänstpersonalen som hela tiden var på plats och stöttade henne.
– De kunde inte hjälpa mig upp. Men de var jättegoa, de pratade med mig och jag behövde inte vara ensam. Det kändes tryggt.
Komplicerad fraktur
Väl på Mölndals sjukhus visade det sig att Britt-Marie hade en komplicerad fraktur i sin ena höft.
Hon opererades dagen därpå.
Trots allt elände slutade mardrömstimmarna i positiv anda:
– Jag hamnade på en sal med tre personer. Och gud vad roligt vi hade. Vi pratade och skrattade. Och jag fick god mat. Där fanns ingenting att klaga på.
Ola Palmquist är chef för prehospital hälsa i Västra Götalandsregionen och ansvarar för Sjukvårdens larmcentral samt Vårdguide på telefon, 1177.
Han medger att Britt-Marie Vallgren fått vänta alldeles för länge på ambulansen.
– Det går inte att diskutera att väntetiden blivit beklagligt lång. Det är dåligt. Vad det beror på vet jag inte i dagsläget. Vi kommer att utreda händelsen och se vad vi har för förbättringspotential, säger Ola Palmquist.