En Postnord-lastbil kapades i Lövgärdets centrum tidigare i november. Foto: EVELINA NEDLUNDEn Postnord-lastbil kapades i Lövgärdets centrum tidigare i november. Foto: EVELINA NEDLUND
En Postnord-lastbil kapades i Lövgärdets centrum tidigare i november. Foto: EVELINA NEDLUND
Postnord inför nu en rad säkerhetsåtgärder. Foto: MIKAEL SJÖBERGPostnord inför nu en rad säkerhetsåtgärder. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Postnord inför nu en rad säkerhetsåtgärder. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Brevbärarnas skräck i det utsatta området

Publicerad

Rånförsök, stölder, skadegörelse, hot och en lastbilskapning.

Postnord inför nu en rad säkerhetsåtgärder i Angered, Göteborg efter upprepade attacker och incidenter mot företagets medarbetare.

– Det är så pass allvarliga saker som gör att vi måste agera snabbt och kraftfullt, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i region Väst.

Under pistolhot rånades chauffören till Postnord-lastbilen i Lövgärdet centrum, Angered tidigare i november. Föraren tvingades ut ur lastbilen, varpå rånarna kapade fordonet, lastade saker ur det, och sedan försvann.

Det är bara en händelse i en rad av incidenter mot Postnords medarbetare i Angeredsområdet. Totalt handlar det om nio incidenter, enligt Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i region Väst.

Postnord: "Allvarliga incidenter"

– Jag kan bekräfta att vi har haft incidenter uppe i Angeredsområdet. Närmare bestämt nio stycken under 2017 som vi ser jätteallvarligt på. Det är ganska grova incidenter, berättar han.

Han fortsätter:

– Det vi pratar om är rånförsök, skadegörelse av fordon, stölder och även hot mot anställda.

 

LÄS OCKSÅ: Pistolmän kapade Postnord-lastbil 

 

Han tar bland annat upp kapningen av lastbilen. Samma dag skedde en stöld ur företagets skåpbilar när medarbetare skulle lasta ut paket.

– Vi blev bestulna under lastningen, mitt framför näsan på chauffören, säger Mats Ståhlgren.

Och senast i går, under måndagen, skedde en ny stöld.

Postnord inför krisåtgärder

Detta har fått Postnord att agera – med kraft. En rad säkerhetsåtgärder har nu satts in för att underlätta för de anställda och deras personliga säkerhet. Medarbetarna känner otrygghet och rädsla efter de senaste händelserna, berättar Ståhlgren.

– Självklart värderar vi våra medarbetas säkerhet jättehögt och vi måste vidta åtgärder för att råda bot på problemen.

– Vi tittar i varje enskilt fall på vad som är den lämpligaste åtgärden. I vissa fall kan det leda till en serviceförsämring ja. Inte nödvändigtvis, men det kan ske.

En Postnord-lastbil kapades i Lövgärdets centrum tidigare i november.Foto: EVELINA NEDLUND

Vad består förändringarna av rent konkret?

– Jag vill inte närmare gå in på det, för då röjer jag mycket av de förändringar som vi gör. 

Hur påverkas kunderna?

– Vår ambition är att det ska ha en så liten påverkan som möjligt. Det är vårt absoluta mål. I vissa fall påverkas slutkunden ingenting, i vissa fall något.

Kommer ni sluta att leverera post till dörren i området?

– Nej, vi kommer alltid leverera. Man kan säga att serviceförändring är ett bättre ord. Det kan bli på annat sätt. Men det är lite från fall till fall. Vi är inte där än där vi har gjort totaltstopp och inte levererar. Men vi tittar på vissa andra möjligheter, att leverera på andra sätt och se hur vi kan klä på ännu mer säkerhet i det vi gör, säger Mats Ståhlgren.

Kan komma fler förändringar

Han utesluter inte att än mer radikala säkerhetsåtgärder kan sättas in i framtiden.

– Än så länge kan vi upprätthålla en servicenivå som är bra. Men det får inte bli grövre, får då kommer vi till en gräns där man kanske måste införa ännu mer drastiska åtgärder än vi gjort. Och det hoppas jag vi ska slippa, säger Mats Ståhlgren.

Vissa av säkerhetsåtgärderna har redan trätt i kraft. Andra kommer att införas snart, uppger Postnord.

Samtliga händelser är polisanmälda, uppger företaget.

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER