Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Böndernas ilska mot Coop – efter filmen

Köttbonden Mats Carlqvist utfordrar sina kor potatis som är för ful för att sälja i grönsakshyllorna. Foto: Per Claesson Sklt / SKLT
Coops senaste reklamfilm förargar bönderna. Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgs-Bild / HELSINGBORGS-BILD AB KVÄLLSPOSTEN

Många lantbrukare runtom i landet har reagerat starkt på Coops senaste reklamfilm som uppmanar konsumeter att skippa köttet för att skona planeten.

Flera bönder i Västsverige ryter nu i från och menar att kampanjen är osaklig.

– De trampar på oss fullständigt, säger köttbonden Mats Carlqvist från Skara.

Coop menar att det handlar om ett missförstånd.

För ett par veckor sedan drog Coops höstkampanj i gång. En kampanj som uppmanar svenska folket att skippa köttet och äta grönare för planetens skull. I en reklamfilm visas bilder på översvämningar och naturkatastrofer – och köttproduktionen tillskrivs ansvaret:

"Det är vi människor som drabbas. Att producera kött släpper ut 35 gånger mer växthusgaser än att odla samma mängd protein i växtform. Och det går ut tio gånger mer land, så vi måste äta mindre kött", säger speakern i reklamen.

Det är en reklamfilm som lantbrukare reagerar starkt på. Köttbonden Mats Carlqvist i Skara är en av dem:

– Den svenska köttproduktionen har ingenting med planetens miljöproblem att göra. Vi har betesdjur som håller markerna öppna, det är en miljönytta, säger han.

Både han och hans kolleger tycker att reklamfilmen är osaklig.

– Översvämningar och brinnande regnskogar är inget som den svenska köttproduktionen överhuvudtaget bidrar till, säger Mats Carlqvist.

Tillsammans med flera andra kött- och mjölkbönder har de vädrat sitt missnöje i Skaraborgs Läns Tidning. De är alla överens om att det bästa alternativet skulle vara ett importstopp av kött till Sverige.

"Blandar ihop begreppen"

Åsa Odell, vice ordförande i Lantbrukarnas riksförbund menar att Coop i och med sin reklamfilm sällar sig till dem som har svårt att hålla sig till fakta i debatten om köttproduktion och klimatet.

– Filmen blandar ihop begreppen. Man visar bilder på skogsskövling och, gissningsvis, svenska kor i beteshagar. Det finns ingen som helst koppling däremellan, man jämför äpplen och päron, säger hon till LRF.

Från Coops sida tycker man att kampanjen har övertolkats.

– Vår tanke har inte alls varit att fokusera på svenska bönder. Vi vill fokusera på köttkonsumtion i stort och att den behöver minskas. Det baseras också på våra kunders önskemål, fyra av tio säger att de vill äta mer vegetariskt, säger Anneli Bylund, tillförordnad hållbarhetschef på Coop.

Hon fortsätter:

– Men det är olyckligt att de här personerna uppfattar det som kritik mot just dem. Det är inte vår tanke. Men det finns ingen som kan säga att djuruppfödning inte har med klimatet att göra – det är en vedertagen sanning.

Hållbarhetschefen säger att det i grund och botten handlar om ett missförstånd.

– Om vi minskar köttkonsumtionen totalt sett så kanske fler har möjlighet att välja bra och svenskproducerat kött, säger Anneli Bylund.

Mats Carlqvist och hans kolleger efterfrågar tydlighet i Coops reklamfilm.

– Hade de sagt i filmen att de här problemen gäller det importerade köttet så hade det här inte varit ett problem för oss, säger han.