Jan Erik Karlsson hade bara varit medlem sedan mars när miljonvinsten kom. Foto: Privat
Jan Erik Karlsson hade bara varit medlem sedan mars när miljonvinsten kom.  Foto: Privat

Bluffsamtalet visade sig vara 1,3 miljoner

Publicerad

När samtalet kom från Miljonlotteriet trodde Jan Erik Karlsson att det var en bluff som ville åt hans kontonummer.

Så var inte fallet. Istället vann han 1,3 miljoner efter bara sex månaders medlemskap.

– Man är född med guldbyxor, säger han och skrattar.

Jan Erik Karlsson prenumererar på Miljonlotteriet och hade bara varit medlem sedan mars när miljonvinsten kom.

– Det är kul att se att man faktiskt kan vinna. Nu har jag hunnit landa i det lite mer, säger han.

Vinstens var en bonusdragning som bara görs tre gånger om året. Alla som har köpt lotter under året deltar då i dragningen och nu var det Jan Eriks tur. 1,3 miljoner blev det närmare bestämt.

– Man är född med guldbyxor, säger han och skrattar.

Inget speciellt planerat

Något speciellt har han däremot inte planerat att göra för pengarna ännu.

– Vi sparar en del till pensionen, säger Jan Erik och fortsätter:

– Vi hade redan bokat en resa så det blir inga större förändringar, möjligen så köper vi en ny bil.

Att få samtalet som förändrar ens liv kan man reagera olika på. Jan Erik Karlsson trodde att det var ett bluffsamtal.

– Jag trodde att de var ute efter mina kontouppgifter, säger han.

"Då ökade pulsen"

Men efter ett par minuters prat med uppringaren från Miljonlotteriet går det upp för honom att det faktiskt är ett riktigt samtal och att han har vunnit.

– Då ökade pulsen, jag blev förvånad över vinsten, säger Jan Erik Karlsson.

Nu när det har gått ett tag har han slappnat av

– Det var först när pengarna var inne på kontot som jag verkligen förstod att det var sant.

 

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER