Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Blufföretagets nota till Liseberg: 300 000 kronor

Liseberg har sammanlagt betalat drygt 300 000 kronor till bolaget. Foto: HENRIK JANSSON
Nöjesparken Liseberg, som är ett kommunalägt bolag, har köpt våtservetter och islossningsmedel. Foto: ANDERS YLANDER

88 448 617 av skattebetalarnas kronor har gått till oseriösa företag mellan år 2012 och 2016, har SVT:s ”Uppdrag granskning” avslöjat.

Kommunala bolaget Liseberg har köpt våtservetter och islossningsmedel för drygt 308 000 kronor från ett bolag som finns på båda de stora varningslistorna.

– Det är en ganska tråkig historia utifrån vårt perspektiv. Men det är viktigt att komma ihåg att vi inte drivs av skattepengar, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

I SVT:s "Uppdrag granskning" begärde reporten Staffan Florén Sandberg ut fakturor som Sveriges kommuner, kommunala bolag, regioner, landsting och myndigheter betalat till oseriösa bolag mellan 2012 och 2016.

Det blev runt 30 pärmar och sammanlagt 88 448 617 kronor. 

De flesta företagen har funnits med på Varningslistorna, eller hamnat där strax efteråt.

Liseberg AB, som är ett kommunalägt bolag har vid fem tillfällen köpt islossningsmedel och våtservetter för sammanlagt 308 221 kronor till Nordens största nöjespark.

Liseberg drivs dock inte av skattepengar, utan av egna intäkter.

– Vi är en kommersiell verksamhet med egna intäkter. De skattepengar vi drivs av är skattepengarna som besökarna spenderar. Men det är svårt att värja sig mot den här typen av bolag som inte skyr några medel egentligen, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg. 

Julia Vasilis, informationschef på Liseberg. Foto: HENRIK JANSSON

Varorna har köpts från ett bolag som numera gått i konkurs, som har funnits på båda de två största varningslistorna.

Den sista fakturan Liseberg fick och betalade kom efter att företaget hamnat på Förenade bolags varningslista i slutet av mars 2015.

Liseberg har betalat för:

December 2014: Ett paket issmältningsmedel, 70 kilo, för 11 607 kronor 

 

Februari 2015: Sju paket issmältningsmedel, 490 kilo, för 81 249 kronor

 

Februari 2015: Fem paket issmältningsmedel, 350 kilo, för 58 035 kronor

 

Mars 2015: Sex paket våtservetter, 60 burkar, för 78 665 kronor

 

April 2015: Sex paket våtservetter, 60 burkar, för 78 665 kronor

”Definitivt en bluff” 

Vad gäller issmältningsmedlet, som köpts av 120 kommuner och kommunala bolag, visar undersökningar i ”Uppdrag granskning” att det helt enkelt handlar om vanligt vägsalt – något som kostar betydligt mycket mindre.

"Uppdrag granskning" uppger att 90 ton vägsalt, vilket är vad som köpts in runtom i landet, kostar runt 100 000 kronor.

Nu har skattbetalarna i stället fått stå för 15 miljoner. 

– Ja, om det kostar 165 kronor kilot så är det definitivt en bluff, sa Björn Kalman, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut, där man gjort undersökningen, i programmet. 

I ”Uppdrag granskning” vittnar flera olika personer om de påstridiga försäljarna och händelser som sedan övergått i rena hot.

Foto: HENRIK JANSSON

Något som också skedde på Liseberg, menar Julia Vasilis.

– Det jobbar mycket med väldigt aggressiv försäljning, för oss började det i slutet av 2014 och de ringde en av våra lägre områdeschefer och berättade om det här issmältningsmedlet som hade en annan sammansättning som inte skulle påverka stålkonstruktionerna. Företaget var inte med på varningslistorna när de började sin bearbetning av oss, säger hon. 

”Har mått fruktansvärt dåligt” 

Chefen beställde inget vid tillfället men han och säljaren kom överens om att de skulle skicka ett varuprov, säger Vasilis.

– Men det var inte två burkar, utan två pallar med issmältningsmedel och sedan fortsatte leveranserna att komma, säger hon. 

När Liseberg protesterade och menade att det inte fanns något avtal så förändrades tonläget hos bolaget och det övergick i rena hot – bland annat efter att oönskade presentkort skickats till den aktuella chefen.

Då det blev vår så övergick beställningarna sedan till att i stället vara våtservetter. 

– Chefen som det drabbade har mått fruktansvärt dåligt, han blev oerhört hårt pressad av det här företaget som inte slutade skicka grejer. De utnyttjar en mellanchefsposition och det berodde devis på en vakans på en högre chefstjänst, säger Julia Vasilis.

Har ni ändrat era rutiner för att det här inte ska ske igen? 

– Vi har pratat om det här en del och pratat om att vi ska bli duktigare på att använda varningslistorna om det är helt nya leverantörer och vi försöker så långt som det går att använda företag som kommunen har upphandlade ramavtal med. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!