Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bluffbolag blåser tele-
kunder med fula knep

Kjell Johansson känner sig lurad av 4onetelekom - som vägrar svara på några frågor.Foto: Privat
Björn Carlsson i Uddevalla har nu polisanmält företaget som han menar har lurat honom.Foto: Privat

Telefonoperatören 4onetelekom ringer upp kunderna, ljuger för dem – och pressar dem sedan på tusentals kronor.

Det hävdar både konsumentvägledaren Kristian Bäckman och flera av telekombolagets "kunder".

– De vill att jag betalar 5 000 kronor, annars får jag en räkning på 14 000, säger Björn Carlsson i Uddevalla – som nu polisanmält företaget.

EXPERTEN: BETALA INTE AV RÄDSLA

Enligt konsumentvägledaren Kristian Bäckman är många rädda att bestrida fakturorna. Man oroar sig helt enkelt för att hamna hos Kronofogden om man inte betalar.

– Många är så rädda för inkasso och Kronofogden att de till slut betalar för att inte komma dit. Men så är det inte, man har all rätt i världen att säga nej om man tvistar om en faktura. Man ska inte tvingas betala av rädsla, säger Bäckman.

Enligt honom så har man också ångerrätt – för även om abonnemanget är till företagare (som inte har ångerrätt) är syftet med telefoniabonnemanget konsumentklassad. Då har man alltid 14 dagars ångerrätt.

– Allmänna Reklamationsnämnden har tidigare bekräftat att det är suftet med avtalet som har betydelse, säger Kristian Bäckman.

Att luras mot kunder är brott mot bland anant marknadsföringslagen.

SÅ SKYDDAR DU DIG:

Kristian Bäckmans bästa tips:

– Om en telefonförsäljare ringer – lägg på omedelbart. "Oavsett om de säger att de ringer från din telefonoperatör, lägg på. Du kan i så fall kolla upp det i efterhand. Vill du köpa något av en telefonoperatör ringer du upp dem. Inte tvärtom".

– Bestrid eventuella fakturor. "Var inte rädd för att hamna hos Inkasso. Har du ingått ett avtal som du inte godkänt ska du bestrida".

– Begär ut inspelningarna. "Säljarnas samtal spelas in. Är något otydligt eller oklart, bestrid avtalet".

– Om du ändå pratar med försäljaren – säg aldrig ja till deras frågor. Det kan leda till att du ingår i avtal du inte vill.

– Den kommunala konsumentvägledaren, Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden kan hjälpa till om du känner dig lurad eller har hamnat i en tvist med ett oseriöst bolag.

Dagen innan midsommar fick Kjell Johansson, 76, ett samtal. Killen på andra sidan luren utgav sig för att vara från Kjells ordinarie telefonabonnent Phonera.

– De ringer ibland och förnyar abonnemanget. Jag begriper mig inte på det, men det har fungerat bra. Han sa att de ringde för att kolla så att folk är nöjda med allting eftersom de ville ha nöjda kunder, berättar Kjell.

Killen i telefonen var trevlig och pratade lugnt.

– Han hade en mycket inställsam ton och pratade normalt och kamratligt, säger Kjell som har både en mobiltelefon och en fast telefon.

Efter en stund fick han förklarat av killen att abonnemanget skulle förnyas och det gick Kjell med på. Men plötsligt startades en inspelningsapparat - och rösten bytte helt skepnad. Kjell hängde inte med alls.

– Det övergick till att han började rabbla något helt fruktansvärt, inte ens fan kan begripa vad han sa. Det var så jag blev indragen i det, säger Kjell.

Ingick ett oavsiktligt avtal

I själva verket ringde inte säljaren från Phonera, utan från telekomoperatören 4onetelekom som står skrivet i Jönköping. Tidningen Bohusläningen uppmärksammade först deras fula metoder.

För när Kjell i god tro blivit övertygad om att det var hans vanliga operatör som ringt – började säljaren blixtsnabbt rabbla villkor som Kjell inte begrep.

Efter samtalet kom det räkningar på över 600 kronor – han hade plötsligt bytt abonnemang från Phonera, samt fått både telefoner och sim-kort hemskickade. Inget av det ville han ha.

– Jag skickade tillbaka allt utan att använda det och ringde upp dem. Efter ett tag la de bara på luren i örat på mig, säger Kjell.

Och faktum är att han är långt ifrån ensam. Den senaste tiden har det "regnat in anmälningar" mot just 4onetelekom som beskrivs som ett oärligt blufföretag av konsumentvägledaren Kristian Bäckman.

– De är de senaste på marknaden som vilseleder kunder för att fulsälja telefonabonnemang. Alla klagomål mot dem överensstämmer. De som anmäler har först inte fått reda på att det är 4onetelekom som ringer. Inledningsvis säger de att de ringer från kundens nuvarande operatör, säger Kristian Bäckman som arbetar för Uddevalla kommun.

Enligt honom gör säljarnas knep att offren "sänker sin guard".

– Då blir de mer mottagliga. Sedan rabblas allt det andra upp så fort att man inte hinner med. Men då är man ju redan lurad, säger Bäckman.

Är polisanmälda

Enligt Bäckman har nästan tio anmälningar – bara i Uddevalla - gjorts mot företaget de senaste veckorna. Enligt Bohusläningen finns det ett 20-tal diarieförda anmälningar från maj till september i år hos Konsumentverket.

Anmälningarna handlar om negativ avtalsbindning av telefoni och vilseledande marknadsföring.

En som har tagit det hela ännu längre är Björn Carlsson från Uddevalla. Vid tillfället som telefonförsäljaren ringde hade han haft problem med sitt abonnemang.

– Jag har polisanmält dem. De ringde i juli och sa "Hej, du pratar med Telia". De sa att de kunde fixa mitt abonnemang billigare och allting om jag ringde med 4onetelekom. Säljaren sa att han var min personlige rådgivare och så gjorde vi upp allt, säger Björn.

Allt skulle kosta 399 kronor i månaden. Men redan första räkningen var på en högre summa än vad de kommit överens om – och dessutom stämde ingenting i avtalet med vad de först hade bestämt.

– Jag har bestridit alla fakturor. Nu har de skickat ett krav på att jag ska betala 5 000 kronor. Om jag inte gör det ska de skicka en räkning på 14 000 kronor, säger Björn Carlsson som känner att händelsen påverkat honom mycket negativt.

Företaget vägrar prata

Enligt Kristian Bäckman riktar företaget främst in sig på personer som har ett inaktivt företag och som bor i en jord- eller skogsbruksfastighet. Genom sin otydlighet – och lögner - lurar de in personer i långa företagsavtal där man inte har någon ångerrätt.

Men alla anmälningar mot företaget kan bli dödsstöten mot dem. Konsumentverket utdömde på tisdagen också ett vite för företaget.

– De här typen av företag lägger ner när det blir hett om öronen, sedan startar de upp igen, säger Kristian Bäckman.

När GT ringer till 4onetelekom för att fråga hur de ser på saken hänvisas vi till att skicka ett mejl med frågorna. Vd:n svarar inte på telefonen och återkommer inte på lämnade meddelanden. Och mejlet med alla frågor blir först aldrig besvarat, trots att vi blivit lovade ett sådant.

Först några dagar senare återkommer 4onetelekom i ett mejl – där de hävdar att de inte alls påstår sig komma från andra telefonbolag.

– Det kan handla om missuppfattningar från kundens sida. Säljaren kan ha nämnt vilken operatör kunden har för närvarande och att det handlar om ett erbjudande om nytt avtal. Vi har högt ställda krav på våra återförsäljare som har att följa ett avtalsmanus som är noggrant utformat. I samtalet med kunden informerar säljaren vid ett flertal tillfällen om att det är 4One de tecknar avtal med, skriver Johan Wikström, försäljningskoordinator på bolaget.

Han tillägger också:

– Beträffande anmälningar till konsumentrådgivare kan sägas att vår huvudsakliga målgrupp är näringsidkare. Dessa ingår inte i konsumentrådgivarnas huvudsakliga klientgrupp. Vårt sätt att värva kunder skiljer sig inte från de stora konkurrenternas tillvägagångssätt. Våra avtalsmanus är noggrant utformade och prövade av jurist.

Om människor känner sig lurade och inte vill fortsätta med sitt abonnemang, varför är det så svårt att häva ett avtal som kunder hävdar inte finns?

– Ett ingånget avtal är giltigt. Konsumentrådgivarna med flera bemöter tyvärr de som inkommer med klagomål slentrianmässigt med svaret att kunden omedelbart skall bestrida fakturan utan vidare vägledning. Därmed hamnar kunden i ett ingenmansland utan att det händer något. De skulle i stället rekommendera kunden att kontakta leverantören för att hitta en ömsesidigt godtagbar överenskommelse. Det finns inga problem att diskutera ingångna avtal bara kunden kontaktar oss.

Både Björn, Kjell och ytterligare personer som kontaktat GT säger dock att de talat med 4onetelecom – men att de inte får någon förståelse eller hjälp.

Känner ni att det är ett schyst tillvägagångssätt att ringa män och kvinnor i pensionsåldern och prata i det tempot ni har med vaga förklaringar på deras frågor?

– Vi vänder oss till näringsidkare i alla ålderskategorier och kan självfallet inte diskriminera eller utesluta personer i pensionsåldern.