Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Blåslagen Stordalen utnyttjas i annons

Det är inte bara hotell som gäller för den norska miljardären.
Petter Stordalen utnyttjas i falsk annons.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Här är den falska annonsen som får Petter Stordalen att ilskna till.Foto: Skärmdump

Petter Stordalens blåslagna ansikte har dykt upp som annons på flera stora nättidningar i Norge.

Intill bilden kan man läsa ”Senaste nytt. Farväl Petter Stodalen. Norge är i chock”.

Klickar man på annonsen så kommer man till en norsk klädkedja – men kedjans ägare säger sig inte ha någon aning om varför.

– Det måste sättas stopp för detta, säger Petter Stordalen till Nettavisen.

Den falska annonsen dök upp i norska medier redan i måndags, första gången i tidningen Dagbladet. Den har också dykt upp just i Nettavisen som nu rapporterar om problematiken.

Den falska bilden är manipulerad och Petters blåtiror har lagts till en redan existerande bild på Stordalen.

Bildtexten lyder: ”Senaste nytt. Farväl Petter Stordalen. Norge är i chock”.

Automatiserad annons

Enligt Nettavisen leder annonsens länk till sajten för den norska klädbutiken Jacobs, som i sin tur ägs av Norgesgruppen. Bolaget säger att de inte står bakom annonsen och inte kände till den förrän de blev uppmärksammade på problemet.

– Det känner vi inte till. Det måste vara ett kodfel knutet till annonsen, säger kommunikationschefen Nina Horn Hynne, till Nettavisen.

Petter Stordalen i Göteborg.Foto: NORA LOREK

Annonsen har köpts via en tjänst som heter Google Ads och som flera stora norska tidningar använder sig av. Det är en form av automatiserad annonshandel. Tidningarna har filter som ska upptäcka felaktiga eller stötande annonser så man på det sätter kan blockera ovälkomna annonsörer. Men i det här fallet har annonsen alltså lyckats passera igenom filtrena.

Nu ska den dock ha stoppats av tidningarna.

Stordalen: ”Allvarligt”

Petter Stordalens namn har tidigare missbrukats i Facebook-reklam där han blir förknippad med internetvalutan bitcoin mot sin vilja. Något han varit mycket kritisk mot.

– Det här är mycket allvarligt. Jag är van med att det skrivs mycket konstigheter om mig och jag lyckas skaka av mig falskheter ganska lätt. Men det här är helt oacceptabelt. Jag tänker med fasa på den som inte är van med att vara i media och plötsligt måste läsa något sådant här om sig själv. Det måste sättas stopp för detta, säger Petter Stordalen till Nettavisen. 

Fenomenet med kändisar som utnyttjas i falska annonser är inte nytt i sig. Det finns flera fall från Sverige och även tidigare fall från Norge. GT har tidigare skrivit om Norges kronprinsessa Mette-Marit som utnyttjades i en falsk viktreklam som gick ut i den brittiska tabloiden Daily Mail.

TV: Här talar Petter och Gunhild ut om separationen – så var sista orden

Stordalen gör egen intervju med ex-hustrun – om skilsmässan.