Beskedet från GM: Saab läggs ner

Publicerad
Uppdaterad
Saab läggs ner.
General Motors gav beskedet i dag efter att försäljningen till Spyker misslyckats.
Efter att Koenigsegg dragit sig ur Saab-köpet har ägaren General Motors fört samtal med lyxbilstillverkaren Spyker.
Men nu har förhandlingarna strandat  – och Saab läggs ner.
GM, Spyker och Saab hade ett möte i Stockholm i morse.
– Vi är alla besvikna, säger John Smith, chefsförhandlare för GM.

Saabs vd förvånad

I ett pressmeddelande beklagar Spykers vd att affären inte kunde genomföras:
"Vi har arbetat dygnet runt i tre veckor, men komplexiteten i affären kombinerat med det strikta slutdatumet gjorde det omöjligt för oss att slutföra transaktionen", skriver vd:n Victor Muller i uttalandet.
Saabs vd Jan-Åke Jonsson trodde att en affär skulle bli av och förvånades av dagens besked.
- Jag är givetvis mycket besviken. Det är många som jobbat hårt för det här, säger Jan-Åke Jonsson.

Avvaktar besked

Hur avvecklingen ska gå till är oklart.
Inte ens Jan-Åke Jonsson vet.
- I vårat läge avvaktar vi nu vidare besked från General Motors om hur man tänkt sig den här nedläggning.
- Det här är inte frågan om en konkurs eller likvidering utan en avveckling som ska ske under ordnade former där alla åtaganden ska fullföljas, säger Jan-Åke Jonsson.
Utöver de 3 500 Saabanställda beräknas runt 4 000 jobb påverkas i regionen.

Får byta fokus

Näringsminister Maud Olofsson tycker att regeringen gjort vad den kunnat.
- Jag har svårt att se vad vi skulle kunnat göra annorlunda.
- De som äger Saab är GM och GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år.
Näringsministern har sammankallat representanter för myndigheter, fack och företag på måndag för att diskutera hur man nu ska gå vidare.
- Nu tvingas vi byta fokus. Vi måste med gemensamma krafter se hur kan vi hjälpa anställda, kommunen, regionen, säger Maud Olofsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER