Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Berggren: Geely började med att sälja kylskåp

Li Shufu startade kylskåpstillverkaren Geely 1986. Första bilen tillverkades tolv år senare.
Nu köper risodlarsonen Li Shufu Volvo av Ford - och skapar bilhistoria.
Men för Volvo är det en usel affär.
För Geely är Volvo-köpet högsta vinsten. Li Shufu gick ut med att köpa Saab i våras och landar nu med Volvo - ett företag med bästa möjliga rykte i bilvärlden och ett fräscht modellprogram.
Li Shufu - grundaren av Geely - beskrivs inte så sällan som en playboy och en orutinerad affärsman. Det mest kända förvärvet hittills var köpet av Manganese Bronze - företaget som bygger Londons välkända taxibilar.
Men klarar Shufu nu att plocka in pengar från investerare och ro i land ett köp av Volvo har han gjort kinesisk industris största affär på många år.
Volvo är en enorm prestigeseger för kinesisk bilindustri. In i det sista hoppades jag att Ford skulle behålla Volvo. Eller i alla fall sälja till kompisarna Mazda eller Chang'an Auto.
Men det blev Geely.
Om inte Ford väljer att till slut skylla på strandade förhandlingar och ställa in hela affären (ni ser, jag hoppas lite fortfarande...).
Nu väntar en tuff resa för Volvo. Till att börja med kommer försäljningen ta stryk i väntan på de exakta ägarförhållandena.
Sen blir det strid om var jobb och makt ska ligga - Torslanda eller Peking. Och vi vet att det är den som har pengarna som också har sista ordet.
När Konsortium Jakob plockade in Sören Gyll till gruppen var det klart att det skulle handla om att rädda det som räddas kan när Volvo slås ihop med Geely. Konsortium Jakob visste redan då att den här dagen skulle komma. Och den svenska regeringen visste ända sedan PG Gyllenhammars besök på Rosenbad i september.
PG Gyllenhammar mot Sören Gyll - andra fighten: det blir den om Volvo-jobben och framtida i Torslanda.
Beijing Auto beskrivs ofta som en räddare i Saab-affären. Och visst, även Geely kommer att öppna den kinesiska marknaden för Volvo.
Skillnaden är att för Volvos del så är redan den marknaden vidöppen. Volvo hade i Ford också en ägare som är på rätt väg och som har ett attraktivt modellprogram runt hörnet.
Därför är Geely ett sämre alternativ för Volvo än vad Beijing Auto är för Saab.
Jag kan också dra upp eftermälet från Geelys besök i Sverige i somras. Då uppträdde kineserna väldigt arrogant och det var bland annat deras besök som fick Konsortium Jakob att dra i gång en svensk räddningsaktion.
Jag hoppas nu att alla Volvo-anställda vågar anta utmaningen och ta kineserna på rätt sätt. Försök att gå vidare med samma anda som Stephen Odell plockat in på verkstadsgolvet, på utvecklingsavdelningarna och på ritkontoren.
Då kan Volvo vända den här förnedrande försäljningen till en seger.