Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bengts varning – i semesterparadiset

Bengt Holmgren, 65, berättar om oron att hyra bil i Spanien: "Ont i magen varje gång jag ska boka". Foto: Privat

Göteborgaren Bengt Holmgren, 65, njöt av sin semester på spanska solkusten.

Men väl hemma visade det sig att hyrbilsfirman dragit pengar från hans konto som han inte hade en aning om.

– Jag tänkte direkt att det måste vara ett missförstånd, säger Bengt.

Bengt Holmgren, 65, från Göteborg bor en stor del av året i Costa del sol på den spanska sydkusten tillsammans med sin fru.

Vid senaste vistelsen ville hyrbilen, som han haft i två dagar, inte starta.

– Jag ringde assistansnumret. De påtalade att jag var tvungen att betala extra för att få hjälp med problemet. Så i stället fick jag hjälp av ett par goda grannar att starta bilen, säger Bengt Holmgren.

Malaga är en av städerna längs Costa del Sol, den spanska solkusten. Foto: SERGEY DZYUBA / FOTOLIA

Oväntad överraskning

Eftersom Bengt inte hade en speciell försäkring skulle han få betala 110 euro för att få assistans från hyrbilsfirman, säger han.

Det var då han löste det med hjälp av grannarna.

Men när Bengt kom hem från vistelsen väntade en överraskning på bankkontot. Hyrbilsfirman Goldcar hade ändå dragit motsvarande 1 100 kronor, förklarar han.

– Jag tänkte direkt att det måste vara ett missförstånd. Jag ringde upp och berättade att de aldrig hade åkt ut och hjälpt mig med bilen. Men de sa att eftersom jag hade ringt assistansnumret så skulle jag betala summan ändå, säger han och fortsätter:

– Det är ingen struntsumma, det är magstarkt för ett samtal.

 

LÄS MER: Fler missnöjda med sin hyrbil 

 

Bengt säger att han flera gånger försökt få Goldcar att betala tillbaka pengarna, men utan framgång.

Marbella är en annan ort på den spanska solkusten. Foto: YLWA YNGVESSON

"Har ont i magen"

Amina, som arbetar på Goldcars servicekontor i Malaga, säger att hon inte kan uttala sig om det enskilda ärendet.

– Vi tar inte betalt om en kund ringer till assistans och enbart frågar om hjälp och vi inte åker ut. I det här fallet kan jag inte svara på vad han har debiterats för eller varför, utan jag får be honom återkomma till oss för vidare hjälp, säger hon.

 

LÄS MER: Blåstes på 38 000 – av semesterbedragare 

 

Bengt säger att han kommer vara vaksam nästa gång han ska hyra bil i semesterparadiset.

– Jag har alltid ont i magen när jag ska hyra bil i Spanien. Man får verkligen gå in och läsa på nätet om bolaget och ha koll på alla försäkringar, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!