Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bedrägerier mot Postnords kunder – Johanna drabbad

Johanna Kihlberg är en av många som utsatts för bedrägeriförsöket. Foto: PRIVAT
Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. Foto: PRESSBILD
Varningen på Postnords hemsida.
Foto: MIKAEL SJÖBERG

En ny bedrägerivåg i form av massutskick via sms och mejl drabbar just nu många av Postnords kunder.

– Det är många kunder som larmat, uppger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

Johanna Kihlberg i Kungsbacka är en av de som utsatts.

Senaste månaden har ett antal stora företags kunder utsatts för bedrägeriförsök.

Postnord har med anledning av de nya bedrägerierna lagt ut en varning på sin hemsida.

Och att det är väldigt många personer som utsätts för bedrägeriförsöket råder det ingen tvekan om.

– Vi för ingen statistik, men vår kundtjänst har rapporterat att just nu är det många som ringer in och frågar om detta. Det startade i början av veckan, berättar Maria Ibsén.

Bedragarna skickar ut ett sms eller ett mejl där det står att mottagaren har ett paket från Postnord som väntar, men att man betalat för lite porto. Man uppmanas klicka på en länk för att betala den felande summan.

Reagerade på stavningen

Vi har haft kontakt med flera personer som fått sms:en. Johanna Kihlberg från Kungsbacka, som tidigare också pratat med GP, är en av dem:

– Jag köper en del på internet och misstänkte ingenting först. Men så reagerade jag på att stavningen inte var så bra och blev misstänksam, berättar Johanna.

Varpå hon la ut ett inlägg på Facebookgruppen ”Brottsplats/Samverkan Kungsbacka”. Responsen blev snabb och överväldigande.

 

LÄS MER: Bodil, 76 varnar för nya Coop-bluffen 

 

– Det visade sig att det var hur många som helst som hade fått liknande sms bara i den här gruppen, konstaterar Johanna Kihlberg.

De som klickar på länken får upp en sida som ser synnerligen trovärdig ut. Och uppmanas klicka sig vidare också från denna för att betala portot, som i Johannas fall var uppgavs vara nio kronor.

– Men det gjorde jag inte.

Uppmanar till försiktighet

En annan person som utsattes i veckan uppmanades betala fem kronor.

Det är inte de små pengarna man uppmanas betala som är den stora faran. Den som klickar på länkar i bluffmejl eller -sms riskerar att råka riktigt illa ut. Det är inte ovanligt att datorerna eller telefonerna kapas om man klickar på bedragarnas länkar. Man riskerar att bedragarna kan komma över viktiga koder och kanske till och med plocka ut pengar från ens konton.

– En sund misstänksamhet mot bedragare måste man ha i dag. Det är så vanligt. Våra kunder har varit utsatta tidigare, kunderna i många andra stora företag likaså. Tyvärr är detta väldigt vanligt i dag, säger Maria Ibsén.

– Blir man misstänksam så ring kundservice, det är bättre att ringa en gång för mycket. Vi skickar för övrigt aldrig ut betalningskrav på detta sätt, fortsätter Ibsén.

Lätt för bedragarna

Polisen får ständigt anmälningar om den här typen av brottslighet. Vi har bara senaste månaden rapporterat om att kunder i en mängd storföretag utsatts: Ica, Coop, Skatteverket, Spotify och alla som har bankkort som använder dem på till exempel McDonald's eller Ikea (läs vidare i faktaruta).

– Det absolut viktigaste är att inte klicka på några länkar, då kan man råka illa ut. Banker och andra stora företag kontaktar aldrig sina kunder på det här sättet, säger Hans Lippens, presstalesperson i Region Väst.

”Det absolut viktigaste är att inte klicka på några länkar”, säger Hans Lippens, presstalesperson i Region Väst. Foto: NORA LOREK

Jan Olsson vid NOA, Nationellt it-Centrum, gav en förklaring till oss i förra veckan till varför i princip alla kan drabbas av den här typen av bedrägerier:

– För några veckor sedan så hittade polisen en server som innehöll 773 miljoner mejladresser. Av dem så var det 16-17 miljoner svenska mejladresser. Det kostar nästan ingenting att köpa tiotusentals mejladresser för att använda i sådana här utskick.

Det är mycket svårt att komma åt bedragarna. Dessa sitter nästan aldrig i Sverige utan oftast i länder som inte lämnar ut information till Sverige eller europeisk polis, upplyste IT-experten vidare.

– Det kan också vara så att de sitter i ett annat europeiskt land och låter trafiken gå genom ett land öster om Finland och då får de inte heller ut information, berättade Jan Olsson.

 

 

Kunderna i stora företag som utsatts i år

Här är några exempel där kunder i stora företag och myndigheter utsatts för försök till bedrägerier som vi rapporterat om senaste månaden:

24 februari: Postnord (se artikel).

• 16 februari, bankkort: Bankkorten skimmas av bedragare. Man gör det utan att stjäla ditt kort i samband med att du använder det. Bland de bästa jaktmarkerna för bedragarna räknas mataffärer, Ikea och McDonald's.
• 15 februari, Ica: Meddelanden via sms, Facebook, mejl eller telefon med Ica som påstådd avsändare gratulerar dig till ett presentkort. Kunderna utsattes för en liknande bedrägerivåg också i höstas.

• 13 februari, Spotify: Varning! Ditt Spotify konto har utgått. Aktivera 6 nya månader Spotify Premium nu!” står det sms:en som är följt av en klickbar länk. Musikjätten står inte bakom sms:en och varnar sina kunder.

• 9 februari, Skatteverket: ”Skattebetalningsrapport för år 2019”, hette mejlet som påstod sig komma från Skatteverket, men avsändaren var en bedragare.

• 15 januari, Coop: Kundernas samlade poäng skulle förbrukas om man inte klickade på länk i sms:et. Matjätten förklarade att allt var bluff. Kunderna utsattes för en liknande bedrägerivåg också i höstas.

 

Så skyddar du dig mot bulffmeddelanden

Lämna aldrig ut dina person- och bankuppgifter. Seriösa företag ber inte om känsliga uppgifter per sms eller mejl. 

 

Om du misstänker att det är ett bluffmejl, ta kontakt med företaget och fråga vad det handlar om. Anmäl också misstänkta bluffar till polisen. 

 

Om du får en länk med känt företag som avsändare, håll musen över länken för att se vilken sajt den går till. Om länken inte går till företagets hemsida ska du inte klicka på länken.

 

Om företaget har en officiell tävling på Facebook marknadsförs den alltid via den officiella Facebook-sidan. Ett officiellt konto har alltid en blå cirkel med en vit bock vid namnet på profilen. Saknar kontot märket är det ett bluffkonto.

 

Har du råkat ge ut dina inloggningsuppgifter till företagets bank ska du omedelbart byta användarnamn och lösenord. Spärra ditt kort omedelbart.