"Bedrägeri av Comviq!"

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Comviq tjänar storkovan när det är upptaget i kontantkortstelefonerna.
- Det är inget annat än lurendrejeri, säger Bertil Gustavsson, 49.
Men företagsledningen talar om service.
Bertil Gustavsson är heligt förbannad. Ringer du till någon med Comviq kontantkort får du betala trots att det är upptaget eller telefonen är avstängd. "Tjänsten" kallas IQ Numerik och följer med när du köper ett startpaket. - Abonnenten kan inte nås för närvarande men du kan skicka ett telefonnummer till abonnenten. Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer och avsluta med fyrkant, meddelar en röst i luren när det är upptaget. Den tjänsten kostar fyra kronor. Men - även om man inte följer instruktionerna utan istället lägger på så får man betala! Kollade saldot Bertil Gustavsson upptäckte den saken när han kollade saldot före och efter han ringt ett upptaget nummer. - Jag la på så fort jag hörde rösten. Ändå fattades det 46 öre. Jag har haft mitt kontantkort i sex år och ringt massor av såna samtal. Det är minst ett par tusen som gått upp i rök och det är mycket pengar för mig, säger Bertil Gustavsson som är sjukpensionär. När han kontaktade Comviqs kundtjänst körde han huvudet i väggen. - Det var bedrövligt. De bad mig att skicka en reklamation, säger han. Det han är mest upprörd över är att Comviq inte informerar om att tjänsten kostar i manualen. - Det är rent bedrägeri, säger han. Tjänar miljoner Det är ingen tvekan om att Comviq tjänar mångmiljonbelopp på tjänsten. Men man vill inte avslöja hur mycket. Men om alla deras kontantkunder (ca två miljoner) ringer till ett annat upptaget kontantkort en gång i veckan får Tele2 (som äger Comviq) in nästan 40 miljoner om året bara på uppkopplingsavgiften. Och det för en tjänst som nästan ingen vet att de betalar för. Tele2:s produktansvarige Karl-Johan Nybell ser inget konstigt i att man tar betalt när det är upptaget. - Vi ser det som en enkel tjänst för att man ska kunna nås även när det är upptaget, säger han. Borde ni inte skriva i manualen att det kostar pengar när det är upptaget? - Jo, det skulle man kunna göra. Vill era kunder ha den här tjänsten? - Jag tror att de är nöjda med att kunna nås. Och om man inte vill ha den? - Då är det bara att ringa kundtjänst och avaktivera tjänsten. Få avbeställningar Är det många som gjort det? - Jag tror att det är väldigt få. Maria Wång är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och tycker att tjänsten verkar märklig. - Det låter konstigt att man får betala när man inte kommer fram. Själv skulle jag nog bli irriterad, säger hon. Och det är just vad Bertil Gustavsson är. - Jag är heligt förbannad för att jag får betala för en tjänst jag inte vill ha, säger han. FOTNOT: Efter ändlösa timmar i telefonkö till Comviqs kundtjänst har Bertil Gustavsson blivit av med IQ Numerik-tjänsten.
Eddie Ekberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER