Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Bedrägeri av Comviq!"

GÖTEBORG. Comviq tjänar storkovan när det är upptaget i kontantkortstelefonerna.
- Det är inget annat än lurendrejeri, säger Bertil Gustavsson, 49.
Men företagsledningen talar om service.
Bertil Gustavsson är heligt förbannad. Ringer du till någon med Comviq kontantkort får du betala trots att det är upptaget eller telefonen är avstängd. "Tjänsten" kallas IQ Numerik och följer med när du köper ett startpaket. - Abonnenten kan inte nås för närvarande men du kan skicka ett telefonnummer till abonnenten. Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer och avsluta med fyrkant, meddelar en röst i luren när det är upptaget. Den tjänsten kostar fyra kronor. Men - även om man inte följer instruktionerna utan istället lägger på så får man betala! Kollade saldot Bertil Gustavsson upptäckte den saken när han kollade saldot före och efter han ringt ett upptaget nummer. - Jag la på så fort jag hörde rösten. Ändå fattades det 46 öre. Jag har haft mitt kontantkort i sex år och ringt massor av såna samtal. Det är minst ett par tusen som gått upp i rök och det är mycket pengar för mig, säger Bertil Gustavsson som är sjukpensionär. När han kontaktade Comviqs kundtjänst körde han huvudet i väggen. - Det var bedrövligt. De bad mig att skicka en reklamation, säger han. Det han är mest upprörd över är att Comviq inte informerar om att tjänsten kostar i manualen. - Det är rent bedrägeri, säger han. Tjänar miljoner Det är ingen tvekan om att Comviq tjänar mångmiljonbelopp på tjänsten. Men man vill inte avslöja hur mycket. Men om alla deras kontantkunder (ca två miljoner) ringer till ett annat upptaget kontantkort en gång i veckan får Tele2 (som äger Comviq) in nästan 40 miljoner om året bara på uppkopplingsavgiften. Och det för en tjänst som nästan ingen vet att de betalar för. Tele2:s produktansvarige Karl-Johan Nybell ser inget konstigt i att man tar betalt när det är upptaget. - Vi ser det som en enkel tjänst för att man ska kunna nås även när det är upptaget, säger han. Borde ni inte skriva i manualen att det kostar pengar när det är upptaget? - Jo, det skulle man kunna göra. Vill era kunder ha den här tjänsten? - Jag tror att de är nöjda med att kunna nås. Och om man inte vill ha den? - Då är det bara att ringa kundtjänst och avaktivera tjänsten. Få avbeställningar Är det många som gjort det? - Jag tror att det är väldigt få. Maria Wång är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och tycker att tjänsten verkar märklig. - Det låter konstigt att man får betala när man inte kommer fram. Själv skulle jag nog bli irriterad, säger hon. Och det är just vad Bertil Gustavsson är. - Jag är heligt förbannad för att jag får betala för en tjänst jag inte vill ha, säger han. FOTNOT: Efter ändlösa timmar i telefonkö till Comviqs kundtjänst har Bertil Gustavsson blivit av med IQ Numerik-tjänsten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!